Operační program Jan Amos Komenský
Projekt s názvem INOVACE VE VÝUCE.
Datum zahájení fyzické realizace projektu: 1. 1. 2023
Datum ukončení fyzické realizace projektu: 31. 12. 2024
Registrační číslo projektu: CZ.02.02.XX./00/22_003/0004785
Cílem projektu je zejména zvýšit kvalitu vzdělávání využíváním tabletů ve výuce a dále podpořit znevýhodněné žáky, aby dosáhli nejlepších možných studijních výsledků.
Od školního roku 2023/2024 nabízí škola žákům v rámci projektu služby školního psychologa.
Učitelé školy budou průběžně proškolováni na využívání nových technologií ve výuce, zejména tabletů.
Ve školním roce 2023/2024 se nám podařilo uskutečnit převážnou část projektu s názvem „Inovace ve výuce“ (CZ.02.02.XX/00/22_003/0004785), jehož hlavním cílem je zařadit do výuky nové technologie, zejména tablety vybavené elektronickou tužkou.
Učitelé byli pro práci s tablety proškoleni se zaměřením na efektivnější průběh všech fází vyučování. V rámci projektu jsme využili i další školení, zejména z oblasti péče o duševní a fyzické zdraví žáků i učitelů.
Výrazným přínosem projektu byla realizace tandemové výuky anglického jazyka v několika třídách. Pro tuto aktivitu se nám podařilo získat rodilé mluvčí, pana Jana Verboona a Jerome Cola. Vzhledem k pozitivní zpětné vazbě žáků i učitelů se budeme snažit i nadále s rodilými mluvčími spolupracovat.
Formou projektové výuky žáci řešili úkoly zadané v matematice, zeměpisu, chemii, biologii a v německém jazyce, neboť projektová výuka zčásti probíhala i v německém Pasově. Získaná data následně žáci zpracovávali a vyhodnocovali prostřednictvím tabletů. Dále bylo realizováno založení fiktivní firmy, jejíž fungování bude probíhat i v navazujícím ročníku.
Naši učitelé vyvíjeli úsilí, aby se všichni žáci, ti talentovaní, ale i ti, kteří byli z různých důvodů ohroženi školními neúspěchy, posunuli díky projektovým inovacím ve vzdělání co nejdále a pocítili, že mohou dosáhnout úspěchu.
Ve školním roce 2024/2025 tento projekt ukončíme, ale jeho přínos v oblasti nových kompetencí učitelů, zapojení moderních technologií a nových metod do výuky bude zcela jistě pokračovat.
Shrnutí realizace projektu ve výuce napříč předměty s konkrétními příklady využití je věnován následující text.
Český jazyk
Mgr. Jana Bártová
V hodinách českého jazyka a literatury jsme tablety využívali pro čtení textů nedostupných v papírové podobě, pro vyhledávání informací o autorech beletrie, literatury faktu. Na začátku hodin sloužily jako aktivizující složka k vyhledání informací, čtení qr kódů a ověření relevantnosti informace z více zdrojů. Také jsme je využívali pro práci s kodifikačními jazykovými příručkami v online podobě. Během hodin mluvnice byly častým pomocníkem při osvojování nového učiva, následně při jeho procvičování. Výuku dále oživilo využití elektronické tužky, s jejíž pomocí žáci vyplňovali přímo na tabletech pracovní listy při procvičování učiva a autoevaluační pracovní listy. Tablety byly využity i v rámci čtenářských dílen pro četbu textů s následnou prací s listem týkajícím se konkrétní knihy a metody Kritického myšlení a čtení.
V hodinách na vyšším gymnáziu jsme využívali tablety i jako nejsnazší cestu k (nejen) maturitní četbě a následné písemné interpretaci uměleckého a neuměleckého textu (pracovní listy, časové osy). V hodinách slohu k plnění kvízů s tématikou k procvičení slovní zásoby, významu slov, frazémů aj. Přínosné bylo i vyhledávání v online jazykových příručkách – www.ujc.cas, https://ssjc.ujc.cas.cz/, https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/ a osvojení práce s nimi tak, aby byly pro žáky běžným zdrojem ověřených informací i v běžném životě.
V rámci projektu bylo realizováno i projektové vyučování mimo školu: miniprojekt Knihomol. Ve spolupráci se ZŠ a ZUŠ Bezdrevská byl realizován čtyřhodinový projekt se zaměřením na literární žánry. Projekt zahrnoval soutěžní disciplíny na stanovištích, které zvyšují čtenářskou gramotnost – poslech textu a jeho interpretace, reprodukce, hledání řešení problémových situací vyplývajících ze čteného nebo poslouchaného textu. Literární teorie – přiřazování pojmů, definice jazykových prostředků textu, literární druhy a žánry. Otextování comicsových bublin aj.
Mgr. Pavlína Beníšková
Tablety jsme používali pro práci s aplikací Padlet, ve které žáci zpracovávali dva učební okruhy – nejprve avantgardní směry první poloviny 20. století a posléze českou poezii první poloviny 20. století. Žáci pracovali ve dvojicích, přičemž každá dvojice měla jedno téma, např. surrealismus, poetismus, Devětsil, Vítězslav Nezval apod.
V práci s avantgardními směry žáci využili aplikaci, ve které vyhledávali např. výtvarná díla příslušného uměleckého směru, a dále v jiné aplikaci vytvářeli svá díla za pomoci umělé inteligence. Následně dílo „rozmluvili“ v aplikaci ChatterPix a výsledek vložili do aplikace Padlet. Vznikala opravdu jedinečná díla, například „Picassovy Slečny z Avignonu“, přičemž jedna z nich hlasem studenta vysvětlovala podstatu uměleckého směru kubismus.
České básníky žáci poznávali také ve dvojicích, zpracovávali o nich své projekty, které ukládali na Padlet a následně prezentovali ve škole. Projekty podle témat obsahovaly definice, medailonky, ukázky textů a jejich rozbor, krátká videa (ČT Edu, Youtube), nebo audiozáznamy (Český rozhlas) a byly zpracovány jako powerpointové prezentace, myšlenkové mapy v OrgPadu nebo originální pracovní listy pro ostatní spolužáky. Pro takové tvoření bylo důležité i vyhledávání a ověřování informací na internetu i vyhledávání dostupných literárních textů.
Mgr. Eva Boušková
V rámci projektu jsme uskutečnili nad rámec běžné výuky hodiny za účelem opakování a upevnění látky před testy. Dále jsme využili tablety k procvičování jazykových jevů a pravopisu prostřednictvím různých online cvičení a internetové podpory učebnice Škola s nadhledem. Ve slohu jsme díky tabletům mohli pracovat s reálnými texty a vyhledávat potřebné informace, které jsme dále zpracovávali v rámci publicistického stylu. V hodinách literatury posloužily tablety jako „čtečky“ celých děl v PDF a k zprostředkování pracovních listů. Vyzkoušeli jsme si i práci s aplikací Orgpad, ve které žáci vytvářeli vlastní myšlenkové mapy (např. k životu a tvorbě Karla Čapka). Dále jsme využívali tablety ke sdílení práce prostřednictvím aplikace Padlet (např. otázky z literatury, recenze divadelního představení, zprávy do rádia – hlasové nahrávání, videoreportáže).
Matematika
RNDr. Ludmila Kadlecová
Možnosti projektu byly využity při výuce matematiky žáků 1.ročníku čtyřletého studia. Vzhledem k různé úrovni žáků, kteří byli přijati z různých základních škol, je velmi důležité tuto úroveň sjednotit. Výuka vyžaduje individuální přístup a je časově velmi náročná. Projekt umožnil zařadit celou řadu hodin mimo běžné vyučování, například i v době jarních prázdnin, a využít on-line výuku prostřednictvím MS Teams. Dále byly tablety využity pro procvičování a opakování „problémových partií“ matematiky, jejichž zvládnutí je bezpodmínečné pro navazující studium v dalších ročnících. Žáky tento způsob práce motivoval ke zlepšování výsledků a současně je naučil vyhledávat různé výukové možnosti na internetu, které budou dále využívat. Realizované hodiny měly vliv na zlepšení prospěchu u celé řady žáků. Žáci se naučili soustavně pracovat a uvědomili si svoje možnosti.
Mgr. Jan Věženský
Využití tabletů ve výuce nabízí celou paletu možností, jak u žáků naplnit a rozvíjet jejich kompetence, a to nejen pro následné hodiny matematiky, ale i pro rozvoj jejich osobnosti a soft-skills, které využijí ve svém studiu i budoucím profesním životě. Podařilo se podpořit inovaci výuky, matematickou gramotnost žáků a jejich vnitřní motivaci. Další pozitivum tabletů ve výuce lze doložit přesahem matematiky jako předmětu do dalších disciplín, a v podpoření zájmu o bádání u žáků.
Při výuce byly využívány různé aplikace, například programy pro vykreslování funkcí (využití především pro upevnění učiva u funkcí, demonstraci elementárních funkcí, názorné ukázky transformací grafů a kontrola správnosti řešení žáků pomocí programu) a programy pro výpočet vybraných příkladů (využíváno především pro rychlou kontrolu správnosti řešení vybraných rovnic a nerovnic a ukázky řešení složitějších úloh).
Při skupinové práci byly využity elektronické tužky, žáci zapisovali své poznatky do tabletu. Společně se podíleli na řešení různých typů složitějších úloh, s pomocí internetu dohledávali další potřebné informace, které následně vyhodnocovali. Tímto způsobem u nich byla podpořena i práce s daty a jejich následná interpretace a aplikace pro řešení dalších úkolů.
Mgr. Hana Farníková
V rámci projektu jsme uskutečnili nad rámec běžné výuky hodiny sloužící zejména k procvičování a osvojování probíraného učiva. Žákům tato příprava na testy a procvičení těžšího učiva přinášela jistotu, že látku před písemným testem zvládnou, bude jim znovu vyložena či vysvětlena dílčí část učiva. Dále byly v hodinách matematiky využívány tablety například pro rýsování grafů úměrností, programy pro kontrolu složitějších výpočtů při samostatné práci, dále aplikace pro čtení QR kódů a online procvičování matematických příkladů.
Anglický jazyk / Tandemová výuka
Tandemovou výuku s rodilými mluvčími pro naši školu zajistila Ing. Eva Polenská. S panem Janem Verboonem a Jerome Colem tak měli možnost ve svých hodinách spolupracovat všichni učitelé anglického jazyka napříč několika třídami.
Mgr. Pavlína Beníšková, J. Verboon, J. Cole
Obsahem tandemové výuky byla převážně konverzace s rodilým mluvčím, kterému byla průběžně poskytována témata hodin tak, aby korespondovala s tématy lekcí, které byly probírány v ostatních hodinách anglického jazyka (např. Health, Illnesses and Injuries, Environment nebo Famous Landmarks). Dále byly rodilému mluvčímu dány k dispozici materiály (pracovní listy, konverzační kartičky atd.), které přispěly k upevnění slovní zásoby týkající se aktuálních konverzačních témat. Spolu s rodilým mluvčím jsme žákům předváděli modelové konverzační scénky, které měli žáci napodobit (např. rozhovor pacient – doktor na pohotovosti v nemocnici apod.), nebo byli žáci rozděleni do dvou týmů, které proti sobě soutěžily ve znalostech slovní zásoby, frází nebo rčení. Žákům byla také demonstrována prezentace protichůdných názorů bez nutnosti konfliktu. V závěrečném hodnocení výuky na konci roku žáci tandemové hodiny velice kladně hodnotili, zvlášť proto, že sami zaznamenali zlepšení ve svých konverzačních dovednostech.
Mgr. Tereza Velíšková, J. Verboon, J. Cole
Hodiny tandemové výuky s rodilými mluvčími plynule navazovaly na předmět výuky v dalších hodinách anglického jazyka, tzn. umožnily žákům procvičit dané téma v podobě mluvené – „speaking“. Žáci tak mohli skvěle rozvíjet nejen poslech a psaní v angličtině, ale i poslech a mluvení, což vneslo rovnováhu do rozvoje všech čtyřech jazykových dovedností.
Mezi aktivity v hodinách patřily např. individuální mluvený projev (žáci sdělili svůj vlastní zážitek, názor), skupinová práce – žáci se snažili shodnout na společném názoru na problém a obhajovali ho před ostatními skupinami, práce ve dvojicích – studenti vedli rozhovor, v němž procvičovali nové fráze, nebo vedli rozhovor a následně reprodukovali informace o spolužákovi ostatním; a dále různé soutěže, např. v oblasti, kdo najde rychleji pomocí tabletu on-line odpověď.
Společně jsme hovořili např. o nedávných událostech a změnách v životě, odlišnostech českého a britského školství, probírali jsme, jak pečovat o životní prostředí a jaké problémy životního prostředí řeší lidé po celém světě. Věnovali jsme se i lehčím tématům, např. jaké žáci zažili nejlepší prázdniny a jaké mají oblíbené knihy nebo filmy. Při konverzacích byl samozřejmě kladen důraz i na procvičení a upevnění správné gramatiky.
Anglický jazyk / Běžná výuka
Mgr. Pavlína Beníšková
Tablety byly v hodinách anglického jazyka využity pro práci s aplikací Padlet, ve které si žáci nejdříve tvořili slovník (každý z nich zpracoval několik slovníkových hesel, do každého nahrál správnou výslovnost slova, napsal jeho vysvětlení a použití ve větě a přidal obrázek nebo GIF). Když žáci získali pokročilejší dovednosti pro práci s aplikací jejím používáním, využili jsme ji např. na práci s povídkou Eraser Tattoo od Jasona Reynoldse, ke které žáci tvořili podobná hesla, jen byla obsahem každého z nich část literární analýzy dané povídky. Hesly tedy byly například Setting, Language, Motives, Main Characters, apod. Žáci individuálně zpracovali každé heslo do minimálně deseti vět tak, aby vystihli daný aspekt povídky, kterou měli v Padletu k dispozici i s komentářem autora.
Dále jsme např. pracovali s webovou stránkou StoryboardThat, ve které žáci ve skupinkách tvořili komiks na základě písně Fast Car od Tracy Chapman, kterou jsme důkladně přečetli, zanalyzovali a rozdělili do segmentů, které představovaly části příběhu písně. Svou část v komiksové podobě žáci prezentovali před třídou a následně části spojili do komiksového pásu.
Mgr. Tereza Velíšková
V běžných hodinách anglického jazyka jsme využívali tablety k rychlému hledání informací na různá témata a k zapisování poznámek při skupinové, párové a projektové práci v hodinách. Využili jsme možnosti procvičovat na online materiálech a vyhnuli se tak masivnímu kopírování podkladů pro přípravu porozumění čtenému i slyšenému textu. Používali jsme aplikaci Padlet pro sdílení dokumentů i různé aplikace pro rozšiřování slovní zásoby. Tablety přispěly i k zefektivnění přípravy na Cambridgeské certifikáty a byly rovněž vhodným nástrojem k procvičení didaktických testů online a k hledání aktuálních podob slohových útvarů: Cover letter, Curriculum vitae, Good Essay aj.
Konkrétně jsme například realizovali projekt s názvem „Frázová slovesa – cesta k autentičnosti alias Achillova pata českých studentů – To learn or not to learn phrasal verbs“, kde měli žáci za úkol prostudovat britský a americký tisk (online články, zprávy, poslechnout si zpravodajství a interview se slavnou osobností) a zaznamenat použitá frázová slovesa a jejich četnost. V rámci skupiny žáci na základě získaných dat formulovali své stanovisko, zda je důležité se pro porozumění cizímu jazyku frázová slovesa učit, nebo ne, a následně své týmové názory obhajovali před porotou.
Německý jazyk
Mgr. Nikola Kelblová
Ve výuce německého jazyka byly tablety využity k procvičování slovní zásoby (překladač, časování sloves, rozlišování časů), pro gramatická online cvičení k prohloubení probrané látky, poslech písní či pouštění videí (německé reálie, gramatická videa, videoklipy k německému školství či historickým událostem). Žáci aktivně vyplňovali měsíční online časopis Klett Blätter, který se každý měsíc věnuje konkrétnímu tématu či látce. Dále řešili a plnili úkoly k únikové hře o německých reáliích. Tablety přispěly ke zpestření a obohacení probírané látky a usnadnění práce pedagoga (nebylo potřeba tisknutí materiálů). Velmi se osvědčilo používání elektronické tužky pro vyplňování pracovních listů či gramatických cvičení.
Mgr. Kristýna Melmerová
Tablety jsme ve výuce německého jazyka využili k podpoře motivace žáků a rozvíjení jejich digitálních kompetencí. S pomocí aplikací jsme vytvářeli kvízy na různá témata (např. reálie německy mluvících zemí), dále jsme využívali interaktivní cvičení k učebnici na procvičování gramatiky a slovní zásoby. S pomocí elektronické tužky jsme řešili různá praktická cvičení. Žáci využívali tablety k práci s reálnými weby v německém jazyce (např. Immobilien, Deutsche Bahn, Booking.com). Využili jsme i nástroj pro interaktivní prezentace a živé hlasování Mentimeter, který nám také sloužil k brainstormingu a formativnímu hodnocení.
Mgr. Eva Boušková
Tablety jsme používali na interaktivní cvičení k učebnicím, na procvičení gramatiky a slovní zásoby, kvízy a nácvik výslovnosti. Pracovali jsme s autentickými texty a německými weby (např. Immobilien, DB, Hotel buchen, Städte), mapou Německa, německými písněmi a krátkými didaktizovanými videi. Žáci s pomocí tabletů připravovali týmové projekty (mj. měli za úkol naplánovat třídenní výlet do některé německé spolkové země, nalézt vhodnou dopravu, ubytování a vytvořit program). Ze získaných a zpracovaných dat následně vytvořili prezentace, které přednesli před třídou.
Základy společenských věd / Fiktivní firma
Ing. Ludmila Šebková
V rámci projektu byla realizována řada aktivit navazujících na tematický plán v předmětu Základy společenských věd při zefektivnění a inovaci těchto činností díky využití tabletů vybavených elektronickou tužkou.
V oblasti profesní volby a kariérového poradenství žáci elektronicky vyplňovali Hollandův dotazník osobnosti (metoda RIASEC). Jelikož je tento dotazník velice obsáhlý, možnost tuto aktivitu realizovat čistě elektronicky bez nutnosti přípravy tištěných materiálů byla vítána jak ze strany pedagoga, tak žáků, kteří preferují práci s digitálními technologiemi a zejména elektronická tužka pro ně představuje zatraktivnění činnosti. Dále se také pro následnou práci s daty otevřela řada nových možností, např. zpracování dat za účelem tvorby myšlenkové mapy. Žáci přenesli výsledky dotazníku do OrgPadu, se kterým pracovali i v dalších hodinách. Měli za úkol rozpracovat s využitím výukových online materiálů svůj výsledný typ osobnosti – jaké má tento typ obvyklé charakteristiky a schopnosti a jaké se k němu vztahují obvyklé činnosti a povolání. Úkolem bylo do myšlenkové mapy také zahrnout vlastní hodnocení svých silných a slabých stránek. Následně dle daných typů žáci prostřednictvím webových stránek v českém i anglickém jazyce (např. Národní soustava povolání – www.nsp.cz a americká databáze povolání www.onetonline.org ) hledali konkrétní povolání a jejich podrobnou charakteristiku. Měli tak možnost rozšířit své vědomosti jak v oblasti sebepoznání, tak v oblasti volby budoucího povolání. Výsledkem byla obsáhlá myšlenková mapa shrnující všechny zjištěné skutečnosti, která díky své digitální podobě bude žákům k dispozici i v budoucích letech.
Další oblast výuky se týkala problematiky podnikání. Žáci měli za úkol připravit týmové prezentace, které následně prezentovali. V celém procesu byla rovněž v návaznosti na probíranou látku zakládána fiktivní firma. Žáci tak měli možnost online na portálu CEFIF vyplňovat dokumenty nutné pro založení živnosti a obchodní korporace a komunikovat s orgány činnými v tomto procesu (Živnostenský a Obchodní rejstřík). Také se věnovali marketingu firmy při volbě názvu, loga a produktů. Založená fiktivní firma bude nadále pokračovat ve své činnosti v rámci odborného semináře z ekonomie v následujícím školním roce.
V rámci výuky tržní ekonomiky byl realizován projekt „Peníze a Česká národní banka“. Žáci se zúčastnili exkurze v ČNB a výstav „Lidé a peníze“ a „Za měnou“. Pro exkurzi byly připraveny pracovní listy, které žáci vyplňovali a následně v hodinách využili pro tvorbu myšlenkové mapy na tabletech v Orgpadu na téma časové osy historie vzniku peněz.
Dějepis
Mgr. Václav Kabíček
Za účelem inovace výuky dějepisu byl využit program OrgPad ve spojení s prací na tabletech. Nejprve bylo potřeba založit potřebné týmy a uživatelské účty, s čímž měli někteří žáci zejména v třídách nižšího gymnázia v počátcích problémy. Společně jsme se vše potřebné nakonec naučili, veškeré technické problémy jsme překonali a mohli jsme se následně věnovat vlastní výuce s využitím této nové aplikace.
Žáci vytvářeli především myšlenkové mapy. Za pomoci dopředu vybraných obrázků žáci zjišťovali (individuálně i v týmu), čeho se obrázky týkají. Pro zpětnou vazbu si úspěšní řešitelé své výsledky digitálně podepisovali. Žáci v rámci hodin vytvářeli vlastní výukový text, vyhledávali a interpretovali historická fakta, vyhledávali optimální a funkční obrázky, pracovali s historickými mapami, zvukovým záznamem a videozáznamem a rozvíjeli tak řadu kompetencí, zejména samostatné rozhodování při výběru technologií pro řešení problému, práci s informacemi a vyjádření za pomoci digitálních prostředků. OrgPad byl následně využit k zopakování učiva. Výukový materiál tak vznikal od začátku, přičemž se žáci učili zefektivnit své pracovní postupy a zkvalitnit výsledky své práce.
Za pomoci školních tabletů, v případě domácí práce i jejich vlastních digitálních zařízení, se žáci stali součástí týmů a doma i ve škole si vyzkoušeli práci amatérských historických týmů. Vzniklé stránky pak řada žáků využila jako alternativu k poznámkám z hodiny.
Obrovskou přidanou hodnotu přineslo zapojení žáků, kteří do té doby měli obavu jakkoliv se ve výuce projevit. Někteří výslovně vyžadovali využití OrgPadu ve všech hodinách, dokonce si samostatně připravovali vlastní stránky.
U žáků byla díky využití nových technologií posílena jejich informační a mediální gramotnost, digitální komunikace a spolupráce, tvorba digitálního obsahu a řešení problémů prostřednictvím digitálních technologií.
Chemie
Mgr. Kateřina Boháčová
Tablety žákům při hodinách chemie umožnily využít inovativní aplikace, vyhledávat a zpracovávat online informace, procvičovat chemické názvosloví, kde dostali okamžitou zpětnou vazbu, a průběžně využívat interaktivní učebnici. Při praktickém cvičení jsme tablety použili k propojení s měřicím systémem Pasco a při tvorbě protokolů v digitální podobě. Celkově tablety umožnily efektivnější spolupráci mezi žáky. Ti mohli své poznámky a data mezi sebou sdílet a společně řešit zadané úlohy, což vedlo k rozvíjení jejich komunikačních dovedností a digitálních kompetencí.
Mgr. Jan Věženský
Při výuce chemie byly využívány různé programy, jako například Periodická tabulka (program pro digitální zobrazení PSP) a interaktivní učebnice Vividbooks (učebnice, kde jsou různé interaktivní a pohyblivé obrázky). Dále jsme využívali portál Youtube, kde mohli žáci zhlédnout chemické experimenty a prvky, které z důvodu bezpečnosti práce nelze provádět ve škole. Při skupinové práci žáci využívali zapisování poznámek do tabletu pomocí elektronické tužky a vyhledávali na internetu potřebné informace, které dále zpracovávali.
Mgr. Zuzana Lovčí (Člověk a svět práce)
Tablety byly využívány při chemických pokusech (amyláza slin, pH měření, kvašení aj.), k tvorbě digitálních laboratorních protokolů a pro měření pH, teploty a CO2 prostřednictvím systému Pasco v aplikaci SPARKvue.
Biologie
Mgr. Petr Němec
Nové technologie jsme využívali v hodinách biologie i biologických praktik. Žáci s pomocí tabletů vytvářeli laboratorní protokoly. Zhotovené preparáty si tak mohli nafotit a posléze provedli anotaci pomocí elektronické tužky, v některých případech vznikala při kresbě biologických objektů do protokolu hotová umělecká díla. Využití nových technologií v tomto případě značně pro žáky zatraktivnilo výuku. Výstupy z hotových protokolů si žáci ukládali k sobě do složky pro následnou kontrolu na konci roku. V případě „poznávačky“ na různé druhy rostlin jsme využívali digitální botanické klíče a aplikace k jejich určování. Žáci také v rámci laboratorních prací odpovídali na otázky, kdy odpovědi mohli dohledávat na internetu. Učili jsme se pracovat s textem v návaznosti na tematický plán, vše jsme dále procvičovali s pomocí různých aplikací pro tvorbu testů, které jsme společně vyhodnocovali se zaměřením na chybně zodpovězené otázky.
Mgr. Zuzana Lovčí
Tablety byly využívány především pro zopakování a ucelení učiva prostřednictvím digitálních pracovních listů zaměřených na botaniku, zoologii a biologii člověka (odborné pojmy, identifikace rostlin, živočichů a lidských orgánů, schémata, popis fungování soustav, úlohy zaměřené na kritické myšlení), při kterých žáci pracovali samostatně, ve dvojicích i v menších skupinkách. Se složitějšími otázkami si poradili vyhledáváním na internetu či prací s umělou inteligencí. Pro celkové zopakování látky a zpestření výuky žáci odpovídali na otázky prostřednictvím aplikací určených pro vytváření kvízů. Pro názornější seznámení s lidským tělem, jeho stavbou a orgány žáci pracovali např. s aplikací Human Anatomy, pro určování rostlin nebo živočichů nasbíraných v terénu byly rovněž využity digitální aplikace (Např. Google Lens).
Zeměpis
Mgr. Hana Farníková
Žáci využívali tablety pro vyhledávání informací, se kterými dále pracovali (např. v pracovních listech, mapách či tabulkách). Nejčastěji jsme pracovali s interaktivním geografickým atlasem atlas.mapy.cz, kde lze získat informace o socioekonomických ukazatelích států a oblastí, a celý tento atlas je propojený s encyklopedií Wikipedie. Žáci pracovali s aplikacemi pro tvorbu map a trénovali orientaci v mapě formou online testů. Často byly hodiny s tablety doplněny i 3D brýlemi. Využívání nových technologií podpořilo digitální gramotnost žáků a přineslo oživení výuky.
Mgr. Markéta Holá
Tablety včetně elektronické tužky byly využity k týmové i samostatné práci. Žáci pracovali s řadou aplikací (např. Padlet, Google Earth, aplikace sloužící k tvorbě a vyplňování kvízů a hravých videí). Inovace výuky s využitím tabletů pomohla žákům pochopit různé zákonitosti mezi jednotlivými složkami geografie a přispěla k podpoře jejich vnitřní motivace.
Mgr. Václav Karas
S pomocí tabletů jsme nejčastěji pracovali s aplikací Google Earth, jež byla žákům nápomocna ve fyzické i sociální geografii. Díky aplikaci žáci viděli reálné tvary a velikosti pohoří, řek, sídel. Vyhledávali jsme např. půdní typy a jejich rozmístění na zemi, podnebné a vegetační pásy a jim náležející faunu a floru, dále historii a vývoj utváření zemského povrchu. V sociální geografii jsme viděli skutečnou velikost sídel, jejich rozmístění a strukturu v návaznosti na přírodní podmínky. Žáci pracovali s aktuálními daty (počet obyvatel, rozloha, nerostné suroviny atp.) a učili se rozlišovat a využívat relevantní zdroje. Získané informace jsme zapisovali do aplikace Poznámky s pomocí elektronické tužky a své práce žáci následně prezentovali a vzájemně sdíleli.
Fyzika / Člověk a svět práce
Mgr. Jaroslav Kala
Ve fyzice byly tablety využity pro měření pomocí sond PASCO a následnému zpracování dat pomocí software SPARKvue. Dále žáci online vyhledávali různé informace, se kterými dále pracovali. S pomocí tabletů měli žáci možnost pracovat s různými aplikacemi v oblasti modelování nebo např. zpracované tématiky z fyziky v angličtině.
Mgr. Zuzana Lovčí
Tablety byly využívány např. při fyzikálních pokusech s vodou za pomoci aplikace SPARKvue a systému Pasco, kde žáci zjišťovali různé parametry (pH, teplota, konduktivita vody aj.). Pro procvičování převodu jednotek vyplňovali digitální pracovní listy, případně soutěžili prostřednictvím inovativních aplikací.
Informační a komunikační technologie
Mgr. Zuzana Lovčí
Tablety byly využívány především k programování robotů VEX 123 a VEX GO přes aplikaci VEX code 123 a VEX code GO, žáci si vyzkoušeli práci ve dvojicích i ve skupinách a řešili různě složité úlohy, při kterých museli komunikovat a spolupracovat. Při sestavování robotů VEX GO žáci postupovali podle návodů na internetových stránkách www.vexrobotika.com. Dále žáci vyhledávali informace týkající se digitální stopy a učili se pracovat s umělou inteligencí. Rovněž jsme vypracovávali digitální pracovní listy pro zopakování učiva. Žáci také pracovali s grafickými programy, ve kterých upravovali pořízené fotografie.
Mgr. Jan Flaška
V roce 2024 jsme do výuky informatiky ve všech ročnících nově zařadili tablety, využívané zejména při robotice a programování (propojení s roboty VEX 123 a se systémem fyzikálních sond PASCO code.node). Programování v blokovém editoru, který využívá většina programovacích prostředí pro začátečníky, žáci vnímali jako intuitivnější než práci v témže editoru na displeji notebooku.
Osvědčily se také při práci s grafickými editory, jejichž dotykové rozhraní bylo pro řadu žáků přirozenější než obvykle preferované ovládání myší či touchpadem na běžném počítači.
Tablety jsme využili i k vytváření a upravování grafických podkladů generovaných nástroji umělé inteligence a k sazbě akcidenčních materiálů, jako jsou plakáty, letáky či informační grafika. Zároveň se žáci dozvěděli i o principech, limitech a rizicích nástrojů, využívajících umělou inteligenci.
Výchova ke zdraví
Mgr. Zuzana Lovčí
Tablety byly využívány zejména pro vyhledávání informací, zpracování poznámek a vytvoření prezentace (např. na téma alternativní výživa, drogy, sexuální identita), kterou žáci následně představili třídě. Probrané učivo jsme opakovali pomocí aplikací sloužících k tvorbě kvízů.