Machiavelli se narodil ve Florencii, v době republiky řídil státní kancelář pro
zahraničí a vojenství, vykonal diplomatické cesty do Francie, Říma. Když se ve
Florencii dostali k moci Medicejové, byl vězněn a mučen.
Napsal Dějiny Florencie, dialogy O umění válečném, spisy Vladař,
Rozpravy o prvních deseti knihách Liviových.
Vladař (Kníže) (Il principe,1513) - vykresluje postavu vladaře,
modelem k němu mu byl Cesare Borgia, který by mohl osvobodit a sjednotit Itálii.
K tomu směl podle autora užít i zločinných prostředků.
Mandragora - komedie, satira o manželství starého muže s mladou ženou a o
zkaženosti tehdejších duchovních.
(Seminární práce, Eliška Roubíčková, oktáva, 2004
)
Vladař
Spolu s Niccoló Machiavellim a jeho Vladařem se dostáváme do Itálie na přelomu 14.
a 15. století. Abychom dokázali správně pochopit a zařadit dílo do dobové situace,
je třeba podniknout drobný výlet do historie.
Na konci 14. a v první polovině 15. století se na svět začalo prodírat velké
intelektuální hnutí zvané humanismus. Bylo to období s velmi silným pocitem
vzájemnosti, s obecným nadšením, s láskou k pravdě a jejím vytrvalým hledáním.
Vzdělanci začali objevovat obrovské dědictví, které jim zanechali antičtí vzdělanci.
Uvědomme si, že jen díky humanismu měli učenci možnost číst v originále a ve
spolehlivých vydáních velké řecké klasiky.
Výjimkou nebyl ani Niccoló Machiavelli, který do tajů latiny pronikl natolik, že se
tento jazyk stal jeho druhou přirozeností. Četl Caesara, Cicera, Tacita, Suetonia,
básníky Vergilia, Ovidia a další latinské i do latiny přeložené řecké autory.
Humanisté si byli plně vědomi toho, že jejich historická zásluha není pouze v tom,
že nalezli a zrekonstruovali texty antických autorů, nýbrž že z nich dokázali
vytěžit základní poučení. Přistupují na myšlenku, že učenec či vědec se nemá
uzavírat do osamění svého bádání, nýbrž se má starat o rodinu, přátele a o město:
žít "občanským" životem. Právě myšlenka "občanského" života se velmi úzce týká
Machiavelliho. Vlast je pro něho božstvem a její vůle a zájem jsou nejvyšší zákon.
Niccoló Machiavelli se narodil 3. května 1469. Pocházel ze staré florentské rodiny,
která nebyla příliš bohatá. I přesto se však Niccoló podobal mladým šlechticům svého
města. Rád se účastnil různých večírků, kde vystupoval jako bavič. Již tehdy se
ukázal kousek Niccolova literárního talentu. Velmi snadno skládal kratší básně a
popěvky v mírně ironickém a posměváčkovském duchu.
Abychom dokázali postihnout, co vlastně Machiavelliho vedlo k napsání Vladaře,
musíme nejprve alespoň zčásti poznat jeho život, který je úzce spjat s dějinami
Florencie.
Jako o aktivním účastníkovi dění v jeho rodném městě o Machiavellim slyšíme poprvé
v roce 1498. V tomto roce padl režim dominikánského převora Savonaroly, který svým
prorockým kázáním ovládal čtyři předešlé roky florentskou politiku. Devětadvacetiletého
Machiavelliho revoluční vír vynesl na významné místo sekretáře. Byl jmenován tajemníkem
úřadu Desíti, který měl ve Florencii na starosti zejména věci zahraničně politické
a vojenské. V tomto úřadu setrval až do roku 1511, kdy byla republika, v jejímž čele
stál doživotní "gonfaloniere - praporečník" Pier Soderini, vyvrácena a její zánik
znamenal návrat Medicejů.
Během let 1507 - 1511 byl Machiavelli pověřen čtyřmi misemi do Francie a jednou
misí do Německa, kromě mnoha jiných v Itálii. Na svých cestách se setkával s
dobrodruhy, ministry, vyslanci, s lidmi duchovními i světskými, se spisovateli i
urozenými ženami. Avšak největší význam pro něj mělo seznámení s Cesarem Borgiou,
vévodou valenckým.
Tito dva muži se poznali v červnu roku 1502 a setkávali se spolu přes tři měsíce.
Niccoló viděl v Borgiovi dokonalý typ vladaře. Cesare Borgia byl nelegitimním synem
papeže Alexandra VI., který ho jmenoval kardinálem. Avšak Cesare se zřekl duchovní
kariéry, a to proto, že si chtěl v politice vybudovat kariéru slibnější. Podílel se
na vraždě svého bratra, dobil švagra, když hrozilo, že se uzdraví z poranění, a
stal se proslulým svými příliš intimními styky se sestrou Lukrécií, k níž pociťoval
nevšední náklonnost i její otec - papež.
Ve Florencii však proti Borgiům trvala savonarolovská nenávist, a tak bez výtek
nezůstal ani Machiavelli za to, že o vévodovi a o jeho politické činnosti posílal
domů do Florencie příliš lichotivé zprávy.
Návrat vládnoucího rodu Medicejů znamenal konec období, které Machiavelli nazýval
svým "zlatým věkem". Musel opustit místo sekretáře a později byl dokonce zatčen a
mučen, protože bylo ve Florencii odhaleno spiknutí namířené proti vládě rodiny
Medicejských. Machiavelli byl nakonec propuštěn jako nevinný. Od té doby trávil,
zbaven možnosti zastávat veřejný úřad, život v ústraní v rodinné vile Sant` Andrea
u San Casciana poblíž Florencie. Zde se věnoval studiu historických pramenů a
meditoval nad osudem římské říše a nad osudem Florencie a celé Itálie. Není tedy
ničím překvapivým, že právě zde se zrodil Vladař. Ještě než podrobně rozebereme
toto dílo, je třeba jen pro úplnost dodat, že Machiavellimu se po určitém čase
podařilo dostat do služeb Medicejů a dosáhnout titulu oficiálního historiografa
Florencie. Sepsání Florentských letopisů (de facto prvních dějin Itálie)
vyneslo Machiavellimu uznání a po letech opět úřad. Stal se inspektorem opevnění
Florencie. Zemřel 22. června 1527.
Nyní se tedy můžeme na Vladaře podívat trochu podrobněji a pokusit se na základě
výše uvedených informací proniknout o něco hlouběji do podstaty tohoto díla.
Pokud bychom měli zařadit Vladaře do jakéhosi literárního obrazu dané doby,
došli bychom k závěru, že toto dílo je ve své době ojedinělé. V období, ve kterém
se pohybujeme, by se Florencie jistě dala nazvat kulturním hegemonem poloostrova z
hlediska jazyka a písemnictví. Díky jazyku a literatuře se mohly šířit i ideje
florentského humanismu.
Nejzajímavější osobností florentské kultury druhé poloviny 15. století je nepochybně
Giovanni Pico della Mirandola. Jeho dílo Řeč o lidské důstojnosti
patří ke klasickým dílům humanistického písemnictví a myšlení ("neučinil jsem tě
nebeským, ani pozemským, smrtelným, ani nesmrtelným, neboť sám co svobodný a
svrchovaný strůjce se utvoříš do podoby, kterou sis sám zvolil").
Další literární autoritou své doby byl Marsilio Ficino. Udržoval styky s
neslavnějšími evropskými učenci a na jeho díla dychtivě čekala široká obec čtenářů.
Jeho největší filozofické dílo nese název Theologia platonica.
Dopodrobna vykreslit vzhled humanistické literatury a vůbec kulturní obraz Itálie
na přelomu 14. a 15. století není jednoduchá záležitost. Pro naše účely se
spokojíme s tvrzením, že tato doba poskytovala čtenáři opravdu velkou škálu možností,
ze které si mohl vybrat. Vznikala díla o filosofii, malířství, sochařství… Svět se
stal dychtivým publikem pro ty, kteří měli co říct. A právě tato doba umožnila
vzniknout Vladaři. Avšak čím to, že se Machiavelliho dílo stalo ve své době
jedinečným? Jak je možné, že jeho myšlenky nás oslovují i v 21. století? Pokusím se
nyní na tyto otázky alespoň zčásti odpovědět.
Pro vznik samotného díla byly velmi důležité zkušenosti, které Machiavelli získal z
opakovaných cest a vyslaneckých misí do Francie, které absolvoval, jak už bylo
zmíněno, jako vyslanec florentské republiky. Na rozdíl od svých současníků, kteří
se nedokázali zbavit pocitu nadřazenosti italské kultury vůči "barbarským"
f