Dějepis

Dějepisu se studenti osmiletého gymnázia věnují dvě hodiny týdně od primy do septimy. Na čtyřletém gymnáziu dějepis studují od prvního do třetího ročníku také dvě hodiny týdně. Pro vážnější zájemce o historii je určen Historický seminář, který mohou tři hodiny týdně studovat v oktávě a ve čtvrtém ročníku. Novinkou je Cvičení z humanitních věd, věnované jednu vyučovací hodinu týdně moderním dějinám. Období let 1945–2000 ve světě mohou studenti poznat v septimě a ve třetím ročníku, stejné období českých dějin pak mohou studovat v oktávě a ve čtvrtém ročníku.

Ve výuce klademe důraz především na souvislosti, hledáme odpovědi na otázky současnosti v minulosti. Své poznatky studenti prezentují za pomoci referátů a vstupů. Jejich zpracovávání je vede ke kritickému myšlení a vlastní interpretaci faktů.

Poznávání přizpůsobujeme věku i schopnostem studentů. V primě pečou chléb a vyrábějí luk, aby se uměli vcítit do role našich předků při shánění potravy. V sekundě vystřihují a lepí husitský vůz, aby poznali jedinečnost vozové hradby. Při zkoumání dějin nezůstáváme jen ve škole, ve spolupráci s Národním památkovým ústavem poznáváme gotiku a baroko v Českých Budějovicích, za renesancí putujeme do Českého Krumlova. Ve vyšších ročnících aktivně poznáváme historii na výletech do Říma, Benátek, Ravenny a Neapole.

Už od roku 1999 si vážní zájemci o historii mohou rozšířit své obzory v Historickém kroužku. Řada jeho členů dlouhodobě a úspěšně reprezentuje naši školu na okresní, krajské i celostátní úrovni v rámci dějepisných olympiád.

Mgr. Václav Kabíček, předseda předmětové komise dějepis


Aktuality z výuky dějepisu:

  • Projekt: lukostřelba

    Projekt: lukostřelba

    V hodinách dějepisu se o luku učí hlavně v souvislosti s bitvou u Kresčaku. Cílem našeho projektu bylo, aby žáci zjistili, jak je těžké vyrobit si zbraň, se kterou by mohli ulovit kořist o epochu dříve. Aby to žáci primy poznali na vlastní kůži a lépe pochopili dobu, o níž se učí, mohli … / celý příspěvek »
  • Řím a Neapolský záliv, 7. 10. – 11. 10. 2024

    Řím a Neapolský záliv, 7. 10. – 11. 10. 2024

    Říjnový výlet do Itálie pod vedením pana učitele Kabíčka byl nezapomenutelným zážitkem. Připojila jsem se k mladším ročníkům, abych v Itálii nabyla zkušenosti k maturitě.  První den jsme se podívali po Římě, celý program zahájili u fontány de Trevi, navštívili jsme Koloseum, o kterém jsem neměla představu, jak monumentální je. Dále také … / celý příspěvek »
  • Inovace ve výuce na ČRG

    Inovace ve výuce na ČRG

    Ve školním roce 2023/2024 se nám podařilo uskutečnit převážnou část projektu s názvem „Inovace ve výuce“ (CZ.02.02.XX/00/22_003/0004785), jehož hlavním cílem je zařadit do výuky nové technologie, zejména tablety vybavené elektronickou tužkou. Učitelé byli pro práci s tablety proškoleni se zaměřením na efektivnější průběh všech fází vyučování. V rámci projektu jsme využili i další školení, zejména … / celý příspěvek »
  • Popáté v řadě postupujeme do československého finále dějepisné olympiády gymnázií

    Popáté v řadě postupujeme do československého finále dějepisné olympiády gymnázií

    Tentokrát se náš tým intenzivně připravoval na období zahrnující dějiny Evropy v letech 1975–2000. Krajské kolo se uskutečnilo 3. dubna na půdě Filosofické fakulty Jihočeské univerzity, zúčastnilo se ho sedmnáct gymnázií z celých jižních Čech. Naše gymnázium velmi úspěšně reprezentoval tým ve složení: Martin Lácha (septima), Ela Louženská (septima) a Martin Zmeškal … / celý příspěvek »
  • Celostátní kolo dějepisné olympiády

    Celostátní kolo dějepisné olympiády

    Na konci listopadu se v Chebu uskutečnilo finále třicátého prvního ročníku dějepisné soutěže gymnázií České a Slovenské republiky. Do dějepisné olympiády se tentokrát zapojilo více než tři sta gymnázií z obou zemí. Je naší velkou chloubou, že se nám už počtvrté za sebou podařilo probojovat mezi 75 nejlepších gymnázií z Čech, Moravy, Slezska … / celý příspěvek »