Dějepisu se studenti osmiletého gymnázia věnují dvě hodiny týdně od primy do septimy. Na čtyřletém gymnáziu dějepis studují od prvního do třetího ročníku také dvě hodiny týdně. Pro vážnější zájemce o historii je určen Historický seminář, který mohou tři hodiny týdně studovat v oktávě a ve čtvrtém ročníku. Novinkou je Cvičení z humanitních věd, věnované jednu vyučovací hodinu týdně moderním dějinám. Období let 1945–2000 ve světě mohou studenti poznat v septimě a ve třetím ročníku, stejné období českých dějin pak mohou studovat v oktávě a ve čtvrtém ročníku.
Ve výuce klademe důraz především na souvislosti, hledáme odpovědi na otázky současnosti v minulosti. Své poznatky studenti prezentují za pomoci referátů a vstupů. Jejich zpracovávání je vede ke kritickému myšlení a vlastní interpretaci faktů.
Poznávání přizpůsobujeme věku i schopnostem studentů. V primě pečou chléb a vyrábějí luk, aby se uměli vcítit do role našich předků při shánění potravy. V sekundě vystřihují a lepí husitský vůz, aby poznali jedinečnost vozové hradby. Při zkoumání dějin nezůstáváme jen ve škole, ve spolupráci s Národním památkovým ústavem poznáváme gotiku a baroko v Českých Budějovicích, za renesancí putujeme do Českého Krumlova. Ve vyšších ročnících aktivně poznáváme historii na výletech do Říma, Benátek, Ravenny a Neapole.
Už od roku 1999 si vážní zájemci o historii mohou rozšířit své obzory v Historickém kroužku. Řada jeho členů dlouhodobě a úspěšně reprezentuje naši školu na okresní, krajské i celostátní úrovni v rámci dějepisných olympiád.
–Mgr. Václav Kabíček, předseda předmětové komise dějepis
Aktuality z výuky dějepisu:
Mezinárodní kolo dějepisné olympiády
Na konci listopadu se v Chebu uskutečnilo finále už třicátého druhého ročníku dějepisné soutěže gymnázií České a Slovenské republiky. Do dějepisné olympiády se tentokrát zapojilo více než tři sta gymnázií z obou zemí. Je naší velkou chloubou, že se nám už popáté za sebou podařilo probojovat mezi 75 nejlepších gymnázií z Čech, Moravy, … / celý příspěvek »Projekt: lukostřelba
V hodinách dějepisu se o luku učí hlavně v souvislosti s bitvou u Kresčaku. Cílem našeho projektu bylo, aby žáci zjistili, jak je těžké vyrobit si zbraň, se kterou by mohli ulovit kořist o epochu dříve. Aby to žáci primy poznali na vlastní kůži a lépe pochopili dobu, o níž se učí, mohli … / celý příspěvek »Řím a Neapolský záliv, 7. 10. – 11. 10. 2024
Říjnový výlet do Itálie pod vedením pana učitele Kabíčka byl nezapomenutelným zážitkem. Připojila jsem se k mladším ročníkům, abych v Itálii nabyla zkušenosti k maturitě. První den jsme se podívali po Římě, celý program zahájili u fontány de Trevi, navštívili jsme Koloseum, o kterém jsem neměla představu, jak monumentální je. Dále také … / celý příspěvek »Inovace ve výuce na ČRG
Ve školním roce 2023/2024 se nám podařilo uskutečnit převážnou část projektu s názvem „Inovace ve výuce“ (CZ.02.02.XX/00/22_003/0004785), jehož hlavním cílem je zařadit do výuky nové technologie, zejména tablety vybavené elektronickou tužkou. Učitelé byli pro práci s tablety proškoleni se zaměřením na efektivnější průběh všech fází vyučování. V rámci projektu jsme využili i další školení, zejména … / celý příspěvek »Popáté v řadě postupujeme do československého finále dějepisné olympiády gymnázií
Tentokrát se náš tým intenzivně připravoval na období zahrnující dějiny Evropy v letech 1975–2000. Krajské kolo se uskutečnilo 3. dubna na půdě Filosofické fakulty Jihočeské univerzity, zúčastnilo se ho sedmnáct gymnázií z celých jižních Čech. Naše gymnázium velmi úspěšně reprezentoval tým ve složení: Martin Lácha (septima), Ela Louženská (septima) a Martin Zmeškal … / celý příspěvek »