S informatikou coby samostatným předmětem se žáci osmiletého gymnázia setkají už v primě a výuka práce s informacemi, s počítači, mobilními telefony a tablety je provází až do sexty. Na čtyřletém gymnáziu je informatika povinná první dva roky.
Důraz je při výuce kladen na praxi – ať už jde o práci s informacemi a jejich ověřováním, počítačovou bezpečnost, využití mobilních telefonů, focení, úpravy fotografií, natáčení a střih videa, zpracování dokumentů, zvuku a multimediálních prezentací, grafiky, tabulek nebo základy programování s robotickými stavebnicemi. Zájemci se mohou naučit i základy skládání hudby na počítači, pokročilé techniky práce s grafickými programy a další věci, které nejsou běžnou součástí výuky.
V posledních dvou ročnících pak mají žáci možnost pokračovat ve studiu informatiky ve volitelném předmětu Práce s počítačem, který se zaměřuje na teoretičtější aspekty informatiky, na principy hardwaru, algoritmizaci, základy formátovacích jazyků a programování, stejně jako na pokročilejší úroveň práce v již dříve probíraných aplikacích.
Škola má pro výuku informatiky k dispozici jednu pevnou počítačovou učebnu, vybavenou počítači s dotykovými displeji a interaktivní tabulí, učebnu robotiky s velkoplošným dotykovým displejem a robotickými stavebnicemi, dvě sady moderních notebooků (tzv. mobilní učebny), které lze používat kdekoli v budově školy – a v neposlední řadě i deset kvalitních EVF fotoaparátů.
Mimo výuku nabízí ČRG také kroužek robotiky, kde se zájemci učí oživovat vlastnoručně sestavené roboty. Umělečtěji zaměření žáci mohou chodit do kroužku fotografie a počítačové grafiky, kde se učí nejen ovládat techniku, správně komponovat záběr a upravovat fotografie v grafických programech, ale hlavně se dívat na svět jinak – totiž skrz hledáček fotoaparátu. Podobný je i obsah výuky informatiky v rámci oblíbených projektových dnů na ČRG.
–Mgr. Jan Flaška, vyučující informatiky
Aktuality z výuky informatiky
Projektový den pro partnerské ZŠ
Na Českém reálném gymnáziu proběhl 9. 10. již tradičně projektový den, kterého se zúčastnily ZŠ Boršov a ZŠ Hrdějovice. Prvním tématem bylo „Dýchání rostlin a dýchání člověka“, kde studenti zkoumali rozdíly mezi těmito procesy za pomoci mikroskopů, spirometrů a dalších pomůcek. Žáci studovali chloroplasty a využívali moderní vybavení, aby lépe … / celý příspěvek »Inovace ve výuce na ČRG
Ve školním roce 2023/2024 se nám podařilo uskutečnit převážnou část projektu s názvem „Inovace ve výuce“ (CZ.02.02.XX/00/22_003/0004785), jehož hlavním cílem je zařadit do výuky nové technologie, zejména tablety vybavené elektronickou tužkou. Učitelé byli pro práci s tablety proškoleni se zaměřením na efektivnější průběh všech fází vyučování. V rámci projektu jsme využili i další školení, zejména … / celý příspěvek »Kreativní využití AI a online nástrojů v informatice
V hodině informatiky dostali studenti kvinty úkol: vytvořit infografiku na téma, které si sami zvolili. K dispozici měli výhradně online nástroje, jako je bezplatná verze aplikace Canva, ChatGPT pro úpravy textu, generátor ilustrací Leonardo.ai a rastrový editor Photopea.com. Cílem nebylo pouze vytvořit tiskovinu, která by čtenáře seznámila s danou problematikou … / celý příspěvek »Roboti VEX v informatice
Do rodiny robotů, které využíváme při výuce informatiky a v kroužku robotiky, přibyli po robotech VEX IQ pro pokročilejší studenty a oblíbených „pucích“ VEX 123 pro začátečníky také VEX GO pro mírně pokročilé. Během hodiny tandemové výuky předmětů Informatika a Člověk a svět práce si studenti sekundy ze stavebnice sestavili … / celý příspěvek »Mezinárodní zkoušky digitální gramotnosti na ČRG
Naše škola se rozhodla poskytovat do budoucna studentům možnost absolvovat v rámci výuky mezinárodně uznatelné zkoušky digitální gramotnosti ECDL (European Certificate of Digital Literacy) / ICDL (International Certificate of Digital Literacy). Akreditace školy, jejího vybavení i učitelů, kteří budou žáky testovat, může trvat několik měsíců, první kroky už ale máme … / celý příspěvek »