Anglická literatura poloviny devatenáctého století


((Úryvek seminární práce, Tereza Chvalová, oktáva vrbenská, 2003)

V první polovině 19. století byla situace v Anglii poměrně klidná, bez větších politických otřesů a revolucí. Tradiční a uznávanou institucí se zde stal parlament, který ovšem zastupoval jen šlechtu a měšťanstvo starých měst, většina národa byla bez politických práv. Vznikala nová průmyslová střediska a rozmnožoval se počet dělnictva. Dělnictvo trpělo zákony, kterými se omezoval dovoz obilí, aby cena domácího obilí byla udržena na své výši. Tyto sociální konflikty ve společnosti byly řešeny umírněnou cestou. Roku 1832 byl vydán volební řád, díky němuž se do politiky dostali i měšťané z nových měst, ne však dělnictvo (až roku 1867 bylo volební právo rozšířeno na dělnictvo). Počet dělnictva rostl s rozvojem techniky.
Roku 1825 byla postavena první železnice a roku 1840 se zahájilo pravidelné paroplavební spojení s Amerikou. Ozývaly se hlasy pro obchodní a tržní svobodu, a proto byla roku 1846 zrušena obilní cla.
V této době Anglie vehementně rozšiřovala svá zámořská panství a Kanada získala samosprávu. Anglie opanovala Nový Zéland, získala přístup do několika čínských přístavů a obsadila Hongkong. Mohutnělo panství v Indii, ostrovy Fidži v Oceánii byly prohlášeny za korunní provincii. Značný vliv získala Anglie v Asii a Egyptě. Další výboje probíhaly i v druhé polovině 19. století, situace byla však ztížena sociálními konflikty v Anglii.
Dělnické hnutí se soustředilo v odborových spolcích a prosazovalo své požadavky a práva. Největších úspěchů dosáhlo dělnické hnutí v Austrálii a na Novém Zélandě, kde bylo zákonodárství upraveno podle jejich požadavků.

V Anglii se objevili představitelé romantické poezie, jezerní básníci William Wordsworth, P.B.Shelley a S.T.Coleridge.
Historickým romanopiscem byl Walter Scott a básník George G.Byron.

Za vlády královny Viktorie stáli v čele literatury nejprve romanopisci Charles Dickens, sociálně cítící reformátor anglické společnosti, a její aristokratický kritik William Makepeace Thackeray.
První velkou spisovatelkou viktoriánské doby byla
George Eliotová.
V poezii vynikal oslavovaný
Alfred Tenyson a manželská dvojice Robert a Elisabeth Browningovi.
Velkými učiteli doby byli estetikové
George Meredith a John Ruskin, také i filozof a historik Thomas Carlyle.
Na přelomu století se ozývá dekadence v dílech
Oscara Wildea, optimismus s viktoriánské doby se naposledy objevuje v díle Rudyarda Kiplinga, které je věnováno oslavě britského impéria.
V důsledku proměn světa a rozvoje věd se přechází od citového vnímání světa (romantismus) k realistickému pohledu.

Z období preromantismu pocházejí méně významná díla.
Nový směr v literatuře začal počátkem 19. století udávat romantismus.
Vyznačoval se individualitou hrdinů se subjektivním pohledem na svět, kteří se snažili hledat ideální prostor, kde by se jejich sny a tužby naplnily. Častými náměty byly příběhy z minulosti, i když byly z velké části domýšleny, v tehdejší době sklízely velký úspěch.
Autorova fantazie rozvíjela komplikované zápletky a nahodilý sled událostí, většina děl se vyznačovala rozsáhlými popisy prostředí. Romantičtí spisovatelé jsou závislí pouze na ohlasu publika.

Skotský básník, prozaik a sběratel lidové slovesnosti, jeden z tvůrců moderní skotské kultury Walter Scott, pocházel z rodiny významného edinburského právníka.
Nejvýznamnější představitel romantické prózy, zakladatel historického románu, autor výpravné poezie a překladatel německých básníků (např. Goetha).
Jeho prózy jsou plné cti, hrdinství, mravní ušlechtilosti a vlasteneckého nadšení. Význam jeho tvorby spočívá v novém pojetí dějinných událostí jako jevů formujících životy všech společenských vrstev.
Román Ivanhoe má základ v reálných historických postavách z konce 12. století, ale děj je smyšlený, najdeme tu tajemné osobnosti, které svůj původ odhalují až na konci příběhu.

Scestovalým romantikem byl George Gordon Byron, jeho cesty po Evropě se odrážejí v dílech. Nejvíce ho zaujalo centrum antické vzdělanosti Itálie a s tím souvisí i povídka Džaur, kde hlavní hrdina pochází právě z Itálie.
Lyrickoepická báseň Childe Haroldova pouť se skládá ze čtyř zpěvů, protože vydání dvou prvních zpěvů mu přineslo slávu, pokračoval ve psaní, které mu nedělalo žádné problémy, těžil z rychlosti a lehkosti, s níž uměl vytvářet taková dílka.
Byl nucen odejít do vyhnanství, kde s psaním Childa Harolda pokračoval. Do hlavní postavy další básně Manfréda vložil Byron vlastní touhu po nalezení země, kde nebudou panovat společenské rozpory, proto sestupuje do podsvětí, kde mu je odpuštěno, ale jeho sen zůstane vždy nenaplněn.

Anglický revolučně romantický básník, dramatik a literární teoretik Percy Bysshe Shelley pocházel ze zámožné rodiny, jeho otec byl členem parlamentu. Napsal teoretický esej o podstatě a společenské funkci poezie. Nenáviděl společenské předsudky, pokrytectví, státní a náboženskou tyranii i sociální nespravedlnosti. Měl pohnutý život, pro své názory musel opustit univerzitu v Oxfordu, jeho první žena spáchala sebevraždu a on sám měsíc před svými třicátými narozeninami tragicky zahynul na rozbouřeném moři nedaleko italského Livorna.
Jeho nejvýznamnějším dílem je Odpoutaný Prométheus, v němž vykreslil Prométhea jako bytost, která s ohněm přinese i kulturu a za má potíže s Jupiterem.

Mary Wollstonecraft Shelleyová anglická romantická spisovatelka. Druhá manželka Percyho B.Shelleyho, dcera Williama Godwina a spisovatelky Mary Wollstonecraftové. Nejvýznamnějším dílem je román, kombinující prvky gotické a vědecko-fantastické prózy, Frankenstein.
V dalším díle vylíčila zkázu lidstva morem v 21. století. Kromě rozsáhlého žurnalistického díla redigovala manželovy spisy. Shelleyové komentáře spolu s dopisy a s deníky jsou cennými biografickými a literárně-historickými prameny.
Zemřela v rodném Londýně.

V románové tvorbě se viktoriánské období vyznačovalo velkolepým rozmachem realismu, humoru a satiry v zachycování mravů, studiem společenských a průmyslových problémů a okrajovým využitím historického žánru a napínavých kriminálních příběhů. Důležitou roli hrálo i dokonalé psychologické vykreslení povahy hlavních hrdinů. Autoři se snaží upozornit na stále se prohlubující krizi, v níž se stále více lidí dostávalo na okraj společnosti.

Příkladem takového člověka je i sám autor realistických děl Charles Dickens, který pocházel z chudé rodiny a sám jako malý musel tvrdě pracovat, díky dluhům se jeho rodina dostala do vězení, ale měla povolení si na vlastní živobytí vydělávat, a tím splatit i své dluhy. Po propuštění se Dickens dostal do školy, byl už na ni starý, a proto se raději vzdělával sám, naučil se těsnopis a stal se parlamentním zapisovatelem londýnského tisku. Jeho osobní zkušenost se promítá v tvorbě, píše o chudých dětech, nejdříve příběhy vycházely jako seriály na pokračování v novinách, po té byly vydány jako souhrnné dílo.
Nejoblíbenějším byl a je Oliver Twist.

Stejným námětem chudých a opuštěných dětí se zabýval Henry Fielding v díle Příběh nalezence Toma Jonese (The History of Tom Jones, a Foundling).

Emily Bronteová se narodila roku 1818 na faře v yorskhirských vřesovištích v zapadlé vesničce Hawort v severní Anglii. Společně se svými pěti sourozenci pocházela z rodiny konzervativního a panovačného kaplana. Otec nechtěl, aby se jeho děti stýkaly s nevzdělanými sousedy, a proto se jejich svět skládal pouze z uzavřeného kruhu osob - otce,tety a staré hospodyně. Všechny sestry byly poslány studovat do ústavu pro dcery duchovních. Zde zažily hroznou bídu, špatné podmínky a strašné zacházení. Dvě dívky se už odsud nevrátily a ostatní odnesly studium podlomeným zdravím i pošramocenou psychikou. Po celý život se Bronteovy děti scházely v dětském pokoji, kde se věnovaly studiu, četbě malování, ale především si hrály s figurkami, kterým dávaly různá jména a prožívaly s nimi složité a velmi propletené situace. Hra je upoutala, a proto si s přibývajícím věkem vymýšlely stále komplikovanější zápletky. Hra je inspirovala natolik, že mohly vzniknout stěžejní romány anglické literatury, které napsaly sestry Emily Bronteová, Charlotta Bronteová a Anna Bronteová. Tyto ženy se věnovaly intelektuální činnosti, byly vzdělané.
Takový postoj ženy v první polovině 19. století nebyl vůbec myslitelný, a proto vydaly sbírku společné poezie pod mužským pseudonymem.
Dále každá vydala nejméně jeden samostatný román. Charlotta Janu Eyrovou, Anna Agnes Greyovou a Emily Na větrné hůrce.

Do konce 19. století se v Anglii objevuje celá řada vynikajících děl s náměty z mnoha prostředí a velmi různým zpracováním.
Do některých děl zasahují politické a společenská krize tehdejší doby. Angličtí spisovatelé se stali celosvětově uznávanými a čtenáři oceňovanými, což svědčí o jejich veliké vyzrálosti.

Charles Dickens

1812-1870
Charles Dickens se narodil v 7. února roku 1812 v Porthmouthu. Již v pěti letech se s celou početnou rodinou přestěhoval do Kentu a později do Londýna. Jeho otec pracoval jako úředník, ale nevydělával dost peněz, aby uživil rodinu. Byl neustále v dluzích, díky čemuž se dostal do vězení pro dlužníky.
Charles chodil do školy a ukázalo se, že je velmi nadané a chytré dítě. Avšak otcovo zatčení značně zkomplikovalo jeho život. Už v deseti letech musel začít sám vydělávat peníze pro sebe, ale i pro jeho celou rodinu.
Začal pracovat v továrně na leštidla na boty. V šestnácti letech začal pracovat jako pomocník v právnické kanceláři. Poté pracoval jako redaktor v novinách, například The true sun, Mirror of parliament, Morning chronicle.
Psal také krátké příběhy do časopisů. V těchto článcích se objevovaly veselé popisy osob, se kterými se Dickens setkal. Dickensovo popisy byly plné barev a života, dobří lidé byli opravdu dobří a špatní lidé byli hrozní.
V roce 1836 se Dickens oženil s Catherine Hogarthovou a v tom samém roce začal psát svou první knihu Kronika Pickwickova klubu, která ho proslavila.
Dickens měl deset dětí. Měl úspěch v literatuře, avšak neměl úspěch v soukromém životě. Manželka ho opustila a zemřela mu i jeho poslední dcera. Dickens hodně cestoval a v zahraničí zůstával i delší čas, především v Americe, Itálii a Švýcarsku.
Jako spisovatel měl úspěch po celém světě. K jeho dalším dílům patří: David Copperfield, Malá Doritka, Nadějné vyhlídky, Oliver Twist, Cvrček na krbu, Starožitnický krámek, Ponurý dům, Příběh dvou měst, Tajmství Edwina Drooda, Mikuláš Nickleby, Zlé časy a mnoho dalších povídek a článků.

Dicekns;v život nebyl nikterak lehký. Často se musel protloukat sám. Tyto zážitky se vryly hluboko do paměti, a proto se mnoho z nich objevuje v jeho dílech. V knize Oliver Twist a David Copperfield se objevují jeho zkušenosti a zážitky z továrny, také život v chudobě a nuzných podmínkách objevil ve většině jeho knih.
V knize Malá Doritka se objevuje prostředí vězení pro dlužníky, které Dickens velmi dobře znal ze svého dětství. Dickens svého otce nenáviděl za to, že dostal rodinu do takových nuzných podmínek, a popuzovala ho jeho ošumělá nádhera, snobská pokřivenost. Tento postoj projevuje také v knize Malá Doritka v postavě otce Maršálského vězení, která byl své dceři Doritce hanbou i pýchou.

DAVID COPPERFIELD

Postavy


David - citlivý chlapec, je bojovný a dokáže se poprat se svým osudem.
Peggotka - služebná v domě jeho matky, kterou svým způsobem nahrazuje.
Bety Trotwoodová - Davidova prateta, která je na první pohled chladná, ale je skutečnosti je velmi hodná a citlivá.
Agnes Wickfieldová - David ji bere jako sestru, ona ho miluje, je velmi ochotná, hodná a obětavá pro jejího otce.
Streerforth - sebevědomý chlapec, se kterým se David setká na škole, později svede Davidovu lásku Emilku.

Děj

David se narodí krátce po smrti svého otce. Jeho matka je slabá, citlivá a něžná žena. Protože nezvládá osamocený život provdá se za pana Murdstona, který je muž pevných zásad a snaží se Davida i jeho matku převychovat. Po čase přijede i sestra pana Murdstona a tím zavládne v domě teror. Davidovi se narodí nevlastní bratr. Davidovi je oporou jejich služka Peggotka, která však nezabrání tomu, aby byl David poslán do internátní školy. I matka je smutná, ale příliš slabá na odpor. David se ve škole cítí velmi osamocen a jen velmi pomalu si zde nachází přátele. Seznámí se zde s oslňujícím, průbojným, avšak bezcitným Streeforthem, který si ho vezme pod svou ochranu a s dobráckým Traddlesem. Když se vrátí domů na prázdniny, zjistí, že matka zemřela, a po čase umírá i jeho bratříček. Oba utrápil pan Murdston se svou sestrou. Peggotka se odstěhuje ke svému novému příteli a David odjíždí do Londýna. V Londýně začne pracovat v továrně, kde vykonává podřadnou práci, myje lahve. Seznámí se zde s dobráckým panem Micawberem a jeho rodinou, u které žije v podnájmu. Pan Micawber je stálým dlužníkem a tím trpí celá jeho rodina. David se jim snaží pomoci, ale celá rodina se ocitá ve vězení pro dlužníky. Tady můžeme najít velmi úzkou podobnost se životem samotného autora, který si prožil téměř to samé. Jednoho dne si David sbalí pár svých věcí a našetřené peníze a utíká za svou pratetou do Doveru. O své tetě slyšel pouze vyprávět, ale nikdy se s ní nesetkal. Teta vstoupila do jejich domu v den, kdy se David narodil, a když se dozvěděla, že se narodil chlapec, tak uraženě odešla a nikdy už se neukázala. David neví, jak ho teta přijme, ale raději to riskne, něž aby žil v tak strašných podmínkách. Nejvíce mu vadí, že nemůže chodit do školy a v továrně pracuje s nevzdělanými a primitivními lidmi. V této situaci se autor inspiroval opět svým vlastním životem. Dickens často vyčítal svým rodičům, že mu neposkytli potřebné vzdělání a nechali ho dělat špinavou práci v továrně. Po dlouhé a namáhavé cestě David dorazí ke své tetě. Ta velmi brzy uvěří, že je její prasynovec, a ujme se ho. I když se ze začátku jeví jako chladná a zásadová osoba, ve skutečnosti je velmi hodná a milá. David začne ke svému velkému potěšení chodit opět do školy do Canterbury, kde bydlí u tetina právníka pana Wickfielda. Pan Wickfield má velmi milou dceru Agnes, kterou získá velký vliv na Davidův další život. Při právnických studiích u pana Spenlowa se David opět setká s jeho dávným přítelem Streetforthem. Uvede ho rodiny své chůvy Peggotky. Tam se Streeforth setká s Davidovou dávnou láskou Emilkou, kterou si má vzít Peggotyho synovec Ham. Streeforth přemluví Emilku, aby s ním utekla, svede ji a opustí. Streeforth umírá při ztroskotání lodě a s ním i Ham, který se snaží zachránit, protože neví, o koho jde. David se mezitím ožení s trochu dětinskou a nepraktickou Dorou, která je dcerou Davidova zaměstnavatele, a proslaví se jako spisovatel. Po několika letech manželství Dora umírá a David si uvědomí, že chyboval, když celá ta léta odmítal Emilku, která ho vroucně milovala. Když se za Agnes vrátí, má již silného soka. Je jím Wickfieldův úředník Uriáš Heep, který se vetřel do právníkovy přízně, získal nad ním úplnou kontrolu a téměř ho zničil. Heepovy zločiny a intriky (padělání, krádeže) odhalí pan Micawber a Traddles, který se mezitím stal právníkem. Uriáš je odsouzen na doživotí a David si šťastně vezme Agnes. Peggotyové, Emilka i Micawber si založí šťastnou existenci v Austrálii.

Tato kniha byla prvním pokusem Dickense o román. Je psána jako realistický román. Tím, že Dickens si sám prožil některé části této knihy, dokáže velmi dobře opsat vše z Davidova života, především jeho práci v továrně a samoživitelství. Objevuje se objektivní kritika společnosti.

OLIVER TWIST

Postavy

OliverTwist - hlavní postava, sirotek.
Pan Bumble - obecní sluha, nelidským způsobem vede obecní chudobinec, je mu líto všeho, co zde musí investovat, nejraději by všechny chovance nechal zemřít. Je typický pokrytecký obecní úředník plný přetvářek sarkastického humoru. Egoista. Nečiní nic více, než mu káží předpisy, a když přece jenom, tak se náležitě vychvaluje.
Pan Brownlow - dobrotivý starý pán, který se jako první ujímá Olivera a zachraňuje ho před smrtí. Bere ho do svého domu, kde se o něj nezištně stará. Nenechává se ovlivňovat názory ostatních. Do Olivera vkládá hodně nadějí a plně mu důvěřuje.
Ferina Lišák - mladý kapsář, zaučuje Olivera ve zlodějském řemesle. Nezáleží mu na nikom.
Fagin - prohnaný starý Žid. Šéf zlodějské bandy, organizuje krádeže a vloupání, přechovává kradené věci. Za patřičné služby poskytuje útočiště ostatním zlodějíčkům.
Paní Maylieová - šlechetná starší dáma. Pečuje o Olivera poté, co byl v jejím domě při krádeži postřelen. Má dobré srdce a Olivera si brzy oblíbí.
Róza Maylieová - adoptovaná dcera paní Maylieové, Oliverova teta. Má podíl na zjištění Oliverova původu. Nezaleká se přitom žádných překážek.
Nancy - zlodějka ve službách Fagina. Trochu rozporuplná postava. V jádru je dobrosrdečná, ale na druhé straně se nedokáže vymanit z vlivu svého přítele Sikes, a tím pádem z celé zlodějské bandy. I když se podílela na únosu Olivera od pana Brownlowa, později mu velmi pomůže. Po vyslechnutí rozhovoru dvou členů zlodějské bandy kontaktuje slečnu Rózu a vyzradí jí tajemství o Oliverově původu. Stojí jí to hodně sil, protože musí zdůvodňovat své noční odchody. Vše jí nakonec stojí život.
Sikes, Monks - zloději. Není zde zmíněn jejich předchozí osud ani důvod, proč se zloději stali. Nevíme ani nic podstatného, co by je charakterizovalo.

Děj

Kniha vypráví příběh chlapce, který se narodil neznámým rodičům, je vychovaný v chudobinci, kde musí snášet bezpráví, ústrky, krutost a hlad. Po zdařilém útěku do Londýna se nevědomky dostane do zločinecké bandy, kterou vede starý prohnaný Žid Fagin a v níž vynikají především Oliverův učitel zlodějských dovedností Ferina Lišák a lupič Bill Sikes se svou společnicí Nancy. Při jedné z drobných krádeží je omylem zatčen nevinný Oliver, který se jinak všemi silami brání tomu, aby se nedostal na dráhu zločinu. Před rozsudkem smírčího soudce jej zachraňuje ušlechtilý pan Brownlow, ale Oliver je unesen někdejšími kumpány. Při nezdařeném loupežném přepadení domácnosti Maylieových je Oliver zraněn, ale schovanka paní Maylieové Róza o něho pečuje. Oliver si vychutnává život v láskyplném a idylickém prostředí. Jeho skutečný původ, kdy je spřízněn s Rózou, která je jeho teta, i nevlastním bratrem, padouchem Monksem, odhalí Nancy, která za to zaplatí životem, zavraždí ji její někdejší druh Sikes. Do případu je zapleten i obecní sluha Bumble, který odsouzen a dožívá v témž chudobinci, kterému kdysi krutě vládl. Sikes zemře na útěku před pronásledovateli a Fagin je popraven. Oliver se stává Brownlowovým adoptivním synem a dědicem.

Hodnocení

Oliver Twist je jeden z prvních sociálních románů, je to dílo raného období tvorby Charlese Dickense. V tomto díle Dickens opět vychází se své vlastní zkušenosti z ulice. Oliver Twist byl napsán jako reakce na novelizaci chudinského zákona z r. 1834, která rušila starý systém chudobinců, založených na jednotlivých farnostech, v nichž byli chovanci, jakkoli degradováni sociálně, přece jen součástí společenství, a nahradila jej novým centralisticky organizovaným, který v určitých rysech předčil vězeňský.
Dickens se zde snaží zachytit svět chudých, který je vázaný na svět zločinu. Myslím, že Dickens ve své knize neodsuzuje své postavy proto, že se dali na dráhu zločinu. Viní z toho společnost, která se neumí postarat o chudé a o sirotky. Proto je směr, do kterého je Dickens řazen nazýván kritický realismus. Zachycuje realitu doby a zároveň kritizuje nedostatky společnosti tehdejší doby. Ztvárňuje každodennost běžného života.
Oliver Twist není žádný výjimečný chlapec, je typickým každodenním hrdinou, který se pohybuje v typickém prostředí a řeší pro něj typické situace = typizace.
I když by se mohlo zdát, že díky tomu, že si Dickens prožil podobnou zkušenost, měl se přímo účastnit děje, ale se svými hrdiny se neztotožňuje, zdržuje se komentářů, je neosobní, snaží se být maximálně objektivní. Ve své knize zobrazuje nejčastěji měšťanskou vrstvu a snaží se být historicky přesný.
Jeho román je zalidněn velkým množstvím postav. Objevuje se hlavní postava, která je zachycena ve svém vývoji a v kontextu prostředí. Pak je tam mnoho vedlejších postav, které zachycují další společenské typy. Objevují se i vedlejší děje, epizody, které s hlavním dějem souvisí jen velmi volně.
V knize nejdeme i určité prvky naturalismu, který je odvětvím realismu. Hrdinové jsou silně expresivně i impresivně laděni. Všechno je velmi přesně popisováno a někdy zachází až do detailu, což může působit trochu neestetickým dojmem. Ve společnosti se autor zaměřuje na patologické jevy, např. žárlivost, nemoci, alkoholismus.

Společným prvkem pro realismus a naturalismus je pozitivistický determinismus. Něco jsme zdědili po svých předcích a dříve nebo později se to musí projevit. Musí se objevit nějaký spouštěcí moment, kdy se naše předurčení projeví - nemoci, vážné problémy.

Dickens používá jazyk spisovný, ale zachycuje zde i jazyk různých vrstev - lidový jazyk, vulgarismy.

(Konec citace seminární práce)




Americká literatura devatenáctého století Seznam kapitol Francouzský kritický realismus