Francouzský kritický realismus


(Úryvek seminární práce, Pavla Urbánková, čtvrtý ročník, 2003 )

Kritický realismus je formulován různě.
Marxistická literární věda používá termínu - kritický realismus - jako označení určité etapy ve vývoji realistického umění, především ve století devatenáctém.
Kritickým realismem je ale také míněno takové realistické umění, které v podmínkách nastolených buržoazní revolucí kriticky zobrazuje buržoazní společnost, přičemž důraz je na hluboké kritice, nikoli ještě na vytyčování reálných perspektiv.

Kritický realismus se ve Francii formuje ve třicátých a čtyřicátých letech devatenáctého století. Nejvýznačnější situací, která dala zrod kritickému realismu, byla Velká francouzská revoluce (červenec 1830).
Buržoazní revoluce se stala předělem nejen v historii, ale i v dějinách kultury a literatury. Revolučním zvratem a novým uspořádáním celého společenského života byly všechny hodnoty přemístěny, k nové situaci bylo třeba se nově vyjádřit, kladně nebo záporně, ve jménu minulosti nebo budoucnosti, ideálů nebo přežitků. Buržoazní revoluce odstoupila poslední překážky stojící v cestě vytvoření moderního národa, jako byl feudalismus, osobní, politická a ekonomická nesvoboda, a dovršila jeho zformování a postavila tak 19. století prvně před skutečnost celonárodní. Svržení starého řádu a nastolení kapitalismu postavilo svět - a spisovatele v něm - tváří v tvář naruby převrácenému systému hodnot a vztahů před nové problémy a podmínky.

  • Nová skutečnost se svým technickým a vědeckým pokrokem a se svými zklamanými ideály, s živě pociťovaným protikladem mezi city formálně svobodného individua a buržoazní společností dává novou základnu veškeré porevoluční kultuře a umění.
  • Člověk 19. století, hrdý na své vědění, avšak drcený v nové společnosti neznámým osudem, individuem osvobození z pout starověkého i křesťanského světového názoru, se bouří - nevědouc ještě přesně, proti čemu a proti komu - proti osudu.
  • V dílech kritického realismu žije člověk uprostřed společnosti ostatních lidí, formován i deformován jejich vzájemnými vztahy. Jeho charakterové vlastnosti nejsou předem dány, ale v této konkrétní atmosféře se utvářejí, přizpůsobují, mění, vyvíjejí, lámou. Člověk je zde motivován společensky, nikoli fyziologicky jako později v naturalismu.
  • Díla kritického realismu budou poznávat a zobrazovat dobovou skutečnost ne proto, aby ji apologeticky oslavila, ne proto, aby ji v duchu pozitivismu jen mechanicky popsala a přenesla do uměleckého ztvárnění tak, jak se na první pohled povrchově jeví, ale aby ji odhalila v její podstatě, aby ji poznala a soudila.
  • Kritický realismus tak stál před nebývalým úkolem zachytit novou skutečnost porevoluční Francie 19. století.
  • Ekonomické, lidské, morální a citové vztahy mezi lidmi tu byly zcela odlišné než před několika desítkami let. Zrodil se nový společenský řád. Tradiční představy byly rozbity. Díla kritického realismu vznikala uprostřed samého přerodu a formování něčeho, co teprve začínalo nabývat určitější tvářnosti.
  • Kritický realismus, reprezentovaný ve své vrcholné podobě v tomto období především dílem Stendhalovým a Balzacovým, řeší nesoulad mezi krásou a skutečností odlišně. Nevytváří si jiný svět proti světu reálnému.
  • Kritický realismus tak dokázal skutečnost zobrazit, aniž ji schvaluje, a protestovat proti ní, aniž z ní uniká.
  • Kritický realismus zůstává uprostřed reálné skutečnosti, rozpor mezi existujícím a žádoucím objevuje uvnitř ní samé.
  • Kritický realismus pouze nekonstatuje a nepřepisuje, ale snaží se hledat příčiny, souvislosti a vztahy mezi jedincem a formujícím ho společenským prostředím; nezobrazuje vnější kulisy ani neodtrhuje vnitřní život člověka od vnějších vztahů, ale zobrazuje člověka a jeho psychologii i v nejniternějším životě jako příslušníka určité společnosti, která rozvoj určitých vlastností znemožňuje, jiných umožňuje nebo přímo podmiňuje. Snaha vylíčit hrdinu ve složitých reálných vztazích. Společnost zachycena jako celek a místo jedince v ní.
  • Kritický realismus se formoval v těsných vztazích se zkušenostmi romantismu, který upoutal pozornost ke studiu lidského srdce, soukromého člověka tváří v tvář jeho neznámému osudu v současném světě. Proto se v tradičních literárněhistorických pracích západní vědy objevují Balzac a Stendhal jako romantici, anebo jako předchůdci naturalismu.
  • Tvůrčí metoda kritického realismu není vázána a omezena jen na určité umělecké postupy: balzacovské přecházení postav z jednoho románu do druhého; stendhalovské hluboké psychologické studie; "autobiografický" přístup k postavám u Stendhala a naopak kompoziční postupy používající popisů a vsuvek o předhistorii postav u Balzaca; funkce epizodních postav, bohaté pozorování života, znalost a studium nejrůznějších oblastí lidské činnosti u Balzaca; zkušenosti vlastního bouřlivého života a promítnutí svobodomyslných ideálů do postav u Stendhalaů věcná konkrétnost a přesnost v líčení nejen předmětů a prostředí, ale i psychických stavů hrdinů; přiblížení literárního jazyka celonárodnímu a jeho obohacení - to všechno jsou prostředky, používané nikoli samoúčelně, ale podřízené realistické tvůrčí metodě.

    Kritický realismus se soustavně a teoreticky neformuloval jako nějaká literární škola. Na rozdíl od romantismu nestály programové manifesty a literární spory před vznikem vlastních děl. Teorie kritického realismu převážně tvořili autoři sami, příležitostně ve své kritické činnosti a spisovatelské praxi.

    Samo označení "kritický realismu" není odborným termínem, ale dodatečným literárněhistorickým označením tohoto mimořádného jevu, vymykajícího se z pojetí střídajících se "škol" a programově zformovaných směrů.

    Kromě Balzaca a Stendhala je do tohoto období zařazen i Prosper Mérimée, avšak u něho se často realistická metoda snoubí s romantickou inspirací.

    Stendhal

    Henri Beyle (1783- 1842), pseudonymem Stendhal, spolu s Balzacem největší francouzský romanopisec epochy. Romány začal psát až téměř v padesáti letech a jako umělec byl ve své době nepochopen a literární veřejnosti téměř neznám.

    Stendhal pocházel ze zámožné měšťanské rodiny z města Grenoblu v jihovýchodní Francii. Matku ztratil v sedmi letech. Otec měl aristokratické sklony a konzervativní názory. Chlapci opatřil, jak bylo v tzv. lepších rodinách zvykem, kněžského vychovatele. Pobožnůstkářství a vychovatelská tyranie Stendhala odpuzovaly. Blízký mu byl svobodomyslně smýšlející dědeček, který ho seznamoval s osvícenskými idejemi. Stendhalovo dětství probíhalo v letech revoluce. Navzdory otcovým zarputile monarchistickým názorům strhlo hocha revoluční a vlastenecké nadšení.
    Do Paříže přišel Henri Beyle v sedmnácti letech, za vlády Napoleonovy. Napoleonské období zůstalo však v mysli Henri Beyla především dobou bojů a vášní. Stal se důstojníkem napoleonských armád; jako intendant zásobování se zúčastnil i tažení do Ruska, které rozhodlo o Napoleonově pádu, a zažil požár Moskvy.
    Po pádu císařství Stendhal ve Francii nezůstal. Hned na počátku restaurace se uchýlil do Itálie, zde prožil sedm bouřlivých let. Stýkal se s předáky revolučního karbonářského hnutí a s předními italskými spisovateli. Nadšeně studoval italské umění, jemuž věnoval své první spisovatelské pokusy.
    Zprvu to byly komplikované životopisy umělců, vydávané pod různými pseudonymy. Taktéž anonymně vydal Dějiny malířství v Itálii.
    Tehdy také Henri Beyle mezi jinými pseudonymy prvně použil jména Stendhal, podle německého města, rodiště historika umění, archeologa a estetika Winekelmanna.
    Itálii si Stendhal zamiloval a stala se mu navždy druhou vlastí. Jako podezřelý cizinec svobodomyslných názorů byl stále špehován rakouskou policií, neustále musel kličkovat, v dopisech používal nejrůznějších šifer a krycích jmen. Po potlačeném povstání roku 1821 byl z Itálie vypovězen.
    Dvacátá léta prožil Stendhal ve Francii, aktivně se účastnil bojů o novou francouzskou literaturu a diskusí o romantismu v tehdejších literárních salonech, zvláště v kroužku Delecluzově.
    Pravidelně psal břitké recenze a vtipné informace o současném francouzském dění do anglických časopisů.
    Teprve koncem dvacátých let píše Stendhal své první romány. Jeho románovou prvotinou je roku 1827 Armance. Roku 1830 vychází Červená a černá.
    Po červencové revoluci je Stendhal jmenován konzulem v Terstu, ale rakouská vláda tu odmítá přijmout někdejšího policejně proskribovaného cizince. Je tedy přeložen do papežského přístavu Civita - Vecchia, kde tráví zbytek života v nepříliš radostné konzulské službě.
    Během tohoto období svého života ještě vydal Luciena Leuwena, autobiografický Život Henri Brularda, Paměti turistovy, Abatyši z Castra a Kartuziánský klášter v Parmě. Posledním, nedokončeným románem byla Lamiela (1840).

    Roku 1842 Stendhal umírá ve věku devětapadesáti let.

    Stendhalův vztah ke světu

    Stendhalova tvůrčí dráha romanopisce byla předznamenána bohatými životními zkušenostmi.
    Stendhal přistupuje ke skutečnosti a ke svému románovému dílu vyzbrojen pevně zformovaným názorem na svět, vykovaným ve škole osvícenských ideálů i ve vlastních srážkách se světem soudobým. Je odpůrcem králů a jakéhokoli tmářství. Proti civilizaci, v níž bylo zahubeno "veškeré nadšení a veškerá energie", staví Stendhal jako ideál dobu neskrývaných, skutečných citů, dobu silných, i když někdy drsných mravů - renesanci, revoluci, svou vysněnou Itálii, doby zvratů a bojů. V tomto smyslu hledá Stendhal i opravdovou lásku: nedegenerovanou a nezprostituovanou finančními zájmy, konvencí,"pozitivním" měšťáckým duchem.
    V pojetí morálky je Stendhal žákem osvícenců. V duchu Helvétiově zdůrazňuje práva a potřeby "přirozeného člověka" v jeho individuální "honbě za štěstím", jež je v harmonii se zájmy a rozvojem celé společnosti. Nesmiřitelná je jeho nenávist k náboženskému pohledu na svět. Náboženství je největším nepřítelem energie, nadšení, myšlení a boje. Stendhal je ateista.
    Stendhal se vysmívá vysokým aristokratickým kruhům stejně jako návštěvníkům bankéřských salonů i příslušníkům maloměstské honorace, kteří všichni bez rozdílu jsou zachváceni hrůzou z jakobínství.

    Estetické názory

    Stendhalovy estetické názory pronikaly v obdivu k renesančnímu umění a ve zdůraznění negativního vlivu křesťanství na vývoj umění ve středověku. Poměrně nejsoustavněji jsou Stendhalovy estetické koncepce zformulovány v Racinu a Shakespearovi. Vzorem není Stendhalovi pouze umění italské renesance, ale i umění Shakespearovo - ne vzorem k napodobení, ale vzorem toho, jak tento velký spisovatel znal svou dobu a dovedl ji zobrazit ve vášních a niterných hnutích srdcí svých součastníků. V estetických požadavcích kladených tu na romantismus se již hlásí Stendhal - příští mistr realistického románu.
    Základním rysem Stendhalova estetického systému je, že neuznává idealistický požadavek "absolutního krásna". Žádný "krásný absolutní ideál", daný jednou provždy, neexistuje. Každá doba vyžaduje svou krásu, je třeba kreslit podle přírody, podle skutečného života. Spisovatele a díla neposuzuje Stendhal podle nějakých absolutních, abstraktních, formálních estetických kritérií - jak bylo vlastní jak klasicismu, tak idealistickému myšlení romantiků - ale podle toho, jak v dané situaci dovedli vyjádřit "potřebné" myšlenky vášně.
    Umělec musí mít především odvahu nově se dívat na život, tvořit podle současného života a nikoli podle vzorů, které odpovídaly životu a společnosti v jiné době.
    Hlavním cílem umění je působit na diváky a čtenáře, zaujmout je a otřást jimi - všechno ostatní jsou jen prostředky, které v různých situacích mohou být různé.
    Stendhal se snaží o změnu v literatuře.
    Lidé, kteří prožili revoluci a rušné napoleonské období, lidé "neznalí knih, ale znalí činů", si žádají zcela jinou literaturu:
    "Snažil jsem se, aby můj styl vyhovoval dětem revoluce, lidem, kteří hledají více myšlenku než krásu slov."
    Takzvané "napodobení přírody" je ovšem podle Stendhala třeba chápat tak, že umění má hluboce zobrazovat hnutí srdce, ne pouze popisovat zevnějšek. "Mají se popisovat oděvy osob, krajina, v níž žijí, tvary jejich obličeje? Nebo bude lépe kreslit vášně a různé city, jež zmítají jejich dušemi? "
    Zobrazit dobu je třeba ne ve vnějších rekvizitách, ale v niterném životě součastníků.

    Červený a černý

    (1830)
    Dvoudílný kritickorealistický psychologický román, je to příběh osmnáctiletého Juliena Sorela, syna dřevaře, který se snaží o společenský vzestup. Nejprve se stává soukromým učitelem na venkově v rodině verrierského starosty pana de Renal. Poté zatouží po vojenské kariéře, ale po pádu Napoleona nebylo už možno vyniknout vojenským hrdinstvím, proto si volí kněžskou dráhu.
    V kněžském semináři sice vyniká svými znalostmi, ale zároveň je neustále v konfliktu s představenými.
    Později se stává tajemníkem markýze de la Mole. Svede jeho dceru Matyldu. Pan de la Mole je nucen svolit k sňatku, protože Matylda je těhotná. Svatbu a plány do budoucna překazí dopis zhrzené bývalé milenky, paní de Renal, nadiktovaný zpovědníkem. Tímto je Julienova minulost prozrazena.
    Julien se pokusí paní de Renal zabít, ta však přežije. Julien je odsouzen k smrti, za úplatky může dostat milost, té se však zříká.

    Tento román je z části napsán na základě skutečné události. Inspirací se pro Stendhala stal pětadvacetiletý Antoine Berthet, syn vesnického podkováře, který byl roku 1827 odsouzen k smrti pro pokus o zastřelení své první milenky v podmínkách obdobných osudům Julienovým.

    Autor se snaží popsat kritický a barvitý obraz konfliktů tehdejší předrevoluční francouzské měšťácké společnosti a společenských a historických kořenů touhy po majetku a moci. K co nejpravdivějšímu vyjádření dané skutečnosti využívá Stendhal sociální a psychologická studia.
    Každá kapitola začíná verši známého spisovatele. Tyto verše vystihují obsah celé kapitoly.
    Časté jsou vnitřní monology, zejména Juliena Sorela.

    Konflikt stendhalovského hrdiny

    Kontrast červené a černé je pro Stendhala kontrastem onoho naznačeného základního konfliktu doby.
    Červená je pro něho barvou vzruchu a boje, lásky a vášní, velkolepého pohybu revolučních i napoleonských armád proti feudálům, červená je barvou svobody, barvou plného života, lásky a nenávisti, přímosti a štěstí.
    Černá představuje nejen církevní tmářství a despotismus, ale celý systém a zřízení, které nedovoluje důstojně žít, které se vším kupčí a nutí se ponižovat, přetvařovat a prodávat.
    Hrdinové Stendhalových románů, většinou mladí muži, hledají své místo a uplatnění ve společnosti. Chtějí žít, vyniknout. Nenacházejí štěstí sami v sobě. Dospívají k němu tehdy, když se cele ponoří do citu nebo úkolu. Musejí se střetat s finančními zájmy, konvencí, předsudky, despotismem, tmou, zákazem pohybu, se společností, v níž je jim dáno žít. Srážka jim dává na vybranou: přizpůsobit se a zaprodat, nebo se vzbouřit.
    Ať se rozhodnou tak či onak, poznají, že současné uspořádání společnosti svobodný rozvoj života a osobnosti nepřipouští.

    Stendhal do svých postav vložil mnoho autobiografického. Jsou nadány nejlepšími vlastnostmi a názory, které autor celou svou bytostí s nimi sdílí. Jsou do nich promítnuty ideály plného života, životní síly, obdivu k rušným obdobím dějin, nadšení a touhy žít, milovat a bojovat; je jim vlastní autorovo volnomyšlenkářství, jeho odpor k tmářství a tyranii.

    Julien Sorel

    Syn venkovského dřevaře, byl odmala napadán nejen svým otcem, ale také svými bratry. Byl považován za směšného a dětinského člověka, který nikdy nic nedokáže. Už v dětství stálo vše proti němu - nenarodil se v rodině aristokrata, ale tesaře. Tudíž byl bez postavení a majetku. Právě toto chce překonat, snaží se prodrat k možnosti žít, dovede si "vybrat uniformu svého století", hodlá se přizpůsobit. V době, kdy už nelze vyniknout hrdinstvím v armádě a dostat se na nejvyšší místa bez ohledu na rodový původ, skrývá své pravé přesvědčení, zapře obdiv k Napoleonovi, předstírá zbožnost, chce udělat kariéru pokrytectvím; dává se na kněžskou dráhu a dovede se i naučit bibli zpaměti, přestože náboženství je mu dokonale směšné. Bůh je podle Juliena zlý a žíznící po pomstě. Julien odmítá zbohatnout "poctivě", obchodem, jak mu nabízí oddaný přítel Fouqué. Honba za penězi připadá stendhalovskému hrdinovi horší než pokrytectví. Julien si vždy určuje plán, jak se dostat o krůček dále, stále se kontroluje a přemáhá, aby tento plán dodržoval a aby nepodlehl citu nebo pohodlnosti. Jako vychovatel v rodině venkovského starosty dobude i lásky jeho paní De Renal podle připraveného plánu; i láska je pro něho zprvu především ctižádostí. Pak projde školou koncentrovaného pokrytectví a šplhounství v kněžském semináři. Díky přetvářce se dostane až do vysoké aristokratické společnosti v Paříži jako sekretář markýze de la Mole. Julien tuto společnost nenávidí, pohrdá jí, chce však stůj co stůj do ni proniknout a vyrovnat se jí. Získáním milenky z vysokých kruhů, markýzovy dcery Matyldy, je pro něho opět v první řadě vítězstvím ctižádosti. Nakonec však, když prošel všemi těmito prostředími, pozná, že není kde a není proč vyniknout. Když postřelí svou první milenku a přijde před soud, vmetá zbohatlickým soudcům do tváře hrdé odsouzení jejich společnosti, odmítá milost a hyne jako vzbouřený plebejec.
    Julienovo pokrytectví nebylo dobrovolné, bylo vynuceno jeho nízkým společenským postavením.

    Stendhalovská psychologie a jeho postup typizace

    Konflikty Stendhalových hrdinů jsou promítnuty do jejich nitra. Nejvyšším cílem umění je pro Stendhala pravdivě zachytit hnutí srdce. Každý jeho hrdina, ať vstupuje do milostných vztahů s jakkoli chladným předsevzetím nebo ctižádostí, je nakonec láskou zachvácen, stržen, cele se jí oddává.
    Autor žije se svými hrdiny, jsou součástí jeho samého.
    V lidském srdci, v niterných prožitcích hrdinů obrážejí vysloveně politické, společenské a přímo třídní konflikty. Stendhalovi hrdinové se velmi často uchylují k introspekci, ale pozorují se neustále ne proto, aby se kochali sami sebou, ale aby se poznali a mohli správně usměrnit své jednání. Jsou-li sami, samota je neuspokojuje, ale přemítají, jak dobýt světa, jak si vybojovat lásku.
    Charakterové vlastnosti stendhalovských hrdinů se mění, rostou a zanikají ve vzájemném působení s city a zájmy jiných lidí v rámci určitého společenského uspořádání.
    Ve svém nejniternějším úsilí nejsou hrdinové vskutku formováni vládnoucí společností, ale demokratickými ideály, které se v současnosti nemají o co opřít.
    Realistickou typičnost Stendhalových děl nalezneme v osudovém konfliktu mezi skutečností a ideály, jimiž autor své postavy nadal.

    Honoré de Balzac

    (1799-1850)
    Honoré de Balzac se narodil ve středofrancouzském městě Tours.
    Jeho otec Bernard Francois Balzac (původně Balssa) býval nezámožným venkovanem na jihu Francie, za revoluce zbohatl jako vedoucí zásobování severní armády. Tak mohl Balzac přímo sledovat typ spekulujícího měšťáka vyneseného revoluční dobou, který se pak bude tak často objevovat v jeho románech. Balzacova matka, povahy dosti despotické, měla na syna vliv svým zájmem o okultní nauky.
    Honoré de Balzac byl nejstarší ze čtyř dětí, měl jednoho bratra a dvě sestry.
    V osmi letech byl Balzac poslán do koleje vedené oratoriány; později v leckterém díle vzpomíná na tato zoufalá léta dětství. Nesmířil se se scholastickou výchovou, naopak se stal náruživým čtenářem zakázaných knih, mezi nimi d´Holbacha, Helvétia, Rousseaua.
    Roku 1814 se rodina přestěhovala do Paříže, zde Balzac studoval práva. Po ukončení studií byl zaměstnán u notáře. Právě tady prvně poznával tehdejší zákonnost a právní kličky a nahlížel do řady osudů, jež procházely notářskou kanceláří.
    Stůj co stůj se Balzac chtěl stát spisovatelem. Od roku 1822 vydával "černé romány" - dobrodružné, plné tajností a temných postav, s napínavou zápletkou a hroznými ději. Vázán nakladatelskými smlouvami, psal i několik románů do roka a publikoval je pod pseudonymem (většinou Horace de Saint- Aubin). Patří mezi ně například Dědička z Birague, Vikář z Arden, Pirát Argow a Poslední víla.

    Balzac po všechna tato léta s napětím, avšak marně očekával úspěch od každého nového románu; později tuto tvorbu dvacátých let zcela zavrhl.
    Balzac se učil od Rousseaua a Goetha, psal o neštastné lásce hrdinů inspirovaných Pousseauovou Julií a Goethovým Wertherem, někdy vsunoval do děje kritické úvahy o společnosti a morálce.

    Horečná tvorba nepřinesla Balzacovi úspěch ani peníze. Touže se věnovat literatuře a být nezávislý na nakladatelských podmínkách a finanční tísni, vrhl se Balzac do podnikání. Učinil tak na radu první významné ženy ve svém životě, o více než dvacet let starší šlechtičny Madame de Berny. Chtěl se sám stát nakladatelem, zakoupil tiskárnu a výrobu tiskařských forem a hodlal vydávat klasiky, především Moliera a La Fontaina. O knihy vyšlé z Balzacovy tiskárny však nebyl zájem, zůstaly ležet na skladě. Balzac nebyl obchodník a chyběly mu vlastnosti nezbytné pro zbohatnutí v tehdejší společnosti. Snaha vymanit se z finanční a tvůrčí závislosti skončila krachem.

    Důležitým mezníkem v Balzacově tvorbě je rok 1829. Tehdy vychází jeho první velké dílo, historický román Šuani, který se již stane součástí Lidské komedie. V této době píše samá mistrovská díla, jež vejdou do světové literatury (Šagrénová kůže, Plukovník Chabert, Evženie Grandetová, Hledání absolutna, Otec Goriot, Ztracené iluze a Lesk a bída kurtizán).
    Koncem 40.let, v posledních letech Balzacova života, vyšly z vrcholných děl romány Sestřenice Běta a Bratranec Pons a první část Venkovanů.

    Od počátku se Balzac zabýval myšlenkou nepsat romány oddělené, ale podat celistvý obraz soudobé společnosti v rozsáhlém románovém cyklu. Řada postav spojovala jednotlivé romány mezi sebou.

    V době nejplodnější romanopisecké práce byl Balzac činný i jako kritik a žurnalista. Roku 1840 založil Revue Parisienne, kterou vydával sám a do níž napsal řadu významných kritických statí. Vycházela pouhé tři měsíce.

    Koncem třicátých let a v letech čtyřicátých se Balzac marně pokoušel o úspěch i na divadle. Usilovat o realismus v dramatu bylo mnohem těžší než v románě.
    Proti bezprostředně kritickému a satirickému zobrazení současnosti zasahovala cenzura i policie. Kromě toho nebylo snadné přenést na scénu balzacovskou tvůrčí metodu, v níž tak důležitou úlohu hraje drobnokresebný popis prostředí a povah.

    Šťastný nebyl ani Balzacův soukromý a citový život. Po lásce k Madame de Berny byla nejvýznamnější ženskou postavou v jeho životě polská šlechtična paní Hanska. Po jejím ovdovění za ní několikrát jel do Ruska, chtěl se s ní oženit, ale sňatek se neustále odkládal až do posledního roku Balzacova života; manželka, kterou přivezl z Polska do Francie několik měsíců před svou smrtí, ho v Paříži brzo opustila a Balzac zemřel ve věku 51 let, roku 1850, zcela opuštěn.

    Utřídění lidské komedie

    Lidskou komedii tvoří přes 90 románů a povídek, Balzac ji rozděl do tří částí - Studie mravů, Studie filosofické a Studie analytické.
    Nejvýznamnější a nejobsáhlejší jsou Studie mravů, které Balzac rozdělil do šesti velkých skupin: Scény ze života soukromého, provinčního, pařížského, politického, vojenského a venkovského.
    Romány, které na sebe navazují a tvoří volnou trilogii, jsou jakýmsi centrem celé lidské komedie. Jsou jimi Otec Goriot, Ztracené iluze a Lesk a bída kurtizán.
    Neustálé prolínání motivů a prostředí u jednotlivých děl, jakož i balzacovsky novátorské přecházení téže postavy z jednoho románu do druhého, je u lidské komedie nezbytné: vždyť Paříž, venkov, soukromý, politický, vojenský a venkovský život jsou různá prostředí téže společnosti, jejíž zobrazení jako celku tvoří lidskou komedii.
    Lidská komedie, postupně vznikající a postupně v Balzacových představách vytvářející jednotlivé cykly, série a výjevy, tak je obrovitým souhrnem osudů a příběhů, které na sebe některými postavami a motivy navazují.
    Vystupuje v ní dva a půl tisíce postav.

    Svůj velkolepý plán se Balzac pokusil teoreticky vyjádřit v Předmluvě k lidské komedii, která je na svou dobu geniálním manifestem realistického umění.
    Balzac chce umělecky zachytit historii mravů soudobé společnosti. Nechce se však omezit na jednu nebo dvě typické postavy, na vytvoření "jedné tváře života", jak se tím až dosud spokojovali nejslavnější vypravěči. Aby mohl vystihnout typické rysy, hodlá zachytit společnost v celé souvislosti, ve styku a vztazích lidí, v neustálém shonu a vývoji.
    Základem Balzacovy realistické metody je důsledně materialistický pohled na vztah člověka a společnosti, na soudobé třídní rozvrstvení, na individuální vědomí určené v poslední instanci materiálním bytím.

    Morálně čisté postavy a společenské zlo

    Balzac líčí, jak celá společnost je prosáknutá jejich morálkou, jak lidské vztahy jsou rozvráceny, ideály pošlapány, jak i drobní lidé, chtějí- li se sebeméně uplatnit, musejí přijímat zbraně lotrů a odhazovat veškerou lidskost: i lidé celkem poctiví a bez větších ctižádostí často zakolísají nebo podlehnou, jakmile je začne svádět bludička zlata, jakmile se celou logikou výstavby kapitalistické společnosti dostanou do postavení, kdy možnost úspěchu a postupu je podmíněna činy, jichž by se za normálních okolností nedopustili.

    Kompozice a styl Balzacových románů

    Důležitou roli ve výstavbě Balzacových románů hrají popisy, epizodní postavy a retrospektivní vsuvky o postavách vstupujících do děje. Popis prostředí nebývá u Balzaca důležitý pro popis sám, ale pro vystižení zákonitostí a tendencí ve vztazích mezi lidmi, jak se konkrétně v tomto prostředí projevují. V popisu tu jde nejen o zobrazení prostředí, ale především o jeho pochopení a vystižení. Balzac bývá v popisech nesmírně konkrétní. Popisy pro něho nejsou samoúčelné, mívají vždy určitou funkci v případě půdy pro pochopení postav a chystajících se konfliktů.
    Ve vrcholných Balzacových dílech je i ta nejmenší "epizodní" postava živým charakterem se svou vlastní, třeba jen letmo naznačenou historií, psychologií, místem ve společnosti a vztahem k ostatním lidem. Balzac člověka pojímá jako bytost nikoli jen biologickou, ani jen individuálně psychologickou, ale jako bytost společenskou.
    Typicky balzacovským způsobem uvedení postavy, která právě vkročila do děje, bývá její představení čtenáři, portrét nejen fyzický, ale portrét, jímž Balzac objasňuje její charakter a minulost především historicky. Nečrtne její dosavadní život, historii její rodiny, prostředí, v němž vyrůstala, a povahu, jak ji tento vývoj a prostředí utvářelo - není to však vždy podmínkou.
    Za pomoci bohatého a konkrétního jazyka Balzac detailně zkoumá a pravým jménem nazývá věci, odborné pojmy a lidské vztahy své doby. Terminologie reálného života kapitalistické společnosti, pojmů a vztahů ekonomických, právních, obchodních, výrobních, finančních, vědeckých, vynálezeckých, přírodovědných a jiných vešla s Balzacem do jazykové zbrojnice moderního románu a vůbec umělecké literatury.
    Jazykových prostředků využívá Balzac jak v umění dialogu, tak k dokreslení charakteristiky jednotlivých postav (německá francouzština alsaského žida pana de Nucingena) i k charakteristice prostředí (barvitá galejnická hantýrka v Lesku a bídě kurtizán).

    Otec Goriot

    (1835)
    Tento román je příběhem dvou velmi odlišných postav, a to bývalého úspěšného podnikatele s nudlemi Goriota a mladého studenta práv Rastignaca.
    Goriot byl opuštěn vlastními dcerami, Anastázií a Delfinou, žije v penzionu. Rastignac se chce dostat do vyšší společnosti, vzdává se svých původních předsevzetí ohledně studia, vítězí v něm ctižádost, za svou kariérou jde bezohledně - stává se milencem paní de Nuckingen, jedné z dcer Goriota. Rastignac, jako jediný, se stará o nemocného a umírajícího Goriota.

    Balzac v tomto díle zobrazuje Paříž jako město, které je součástí děje a má v něm svoji úlohu, město protikladů, kde obzvláště ostře a nápadně vystupují do popředí především protiklady sociální. Lze to pozorovat na kontrastu přepychového prostředí předměstí Saint-Germain a chudé Latinské čtvrti, a to v popisu chudého a špinavého penzionu paní Vauquerové, kde obyvatelé jednotlivých poschodí představují sociální rozdíly podle toho, ve kterém poschodí bydlí.

    Na začátku románu vystupuje Goriot jako zámožný měšťan, obývá komfortně zařízený pokoj. Postupně však vyměňuje poschodí, až skončí jako nejchudší obyvatel v penzionu - v mansardě. Zámožného Goriota přivedly na mizinu jeho dvě dcery, které miloval nezdravou vášní.
    "Můj život je v mých dcerách. Jak se baví, jak jsou šťastné, důstojně oblečené, jak chodí po kobercích, co na tom záleží, jak jsem oblečený a jak vypadá to místo, kde já spím?"
    Z marnivosti provdal své dcery, jednu za šlechtice, druhou za bankéře, ale v žádném z těchto manželství nešlo o upřímné city. Byla to manželství uzavřená ze ziskuchtivosti, a proto se v obou případech končí nevěrou.
    Goriotovi v jeho slepé vášni ani nepřijde na rozum, aby své dcery káral za jejich konání. Všechnu vinu svádí jen na zetě, které nenávidí a vyhrožuje jim, jako by se nějak provinili vůči jeho dcerám. Jeho chorobná vášeň k dcerám způsobí, že je nevšímavý ke všemu, co se přímo netýká jeho dcer, dokonce i k sobě samému. Nezáleží mu už na tom, že nemá pohodlný pokoj, že prodal důchod i zlato, že obývá mansardu a chodí bídně oblečen. Ke štěstí mu stačí, když na Elejských polí zahlédne svoje dcery v kočáře, a vrcholem blaha je pro něho, když může strávit chvíli v blízkosti některé z nich. Krásné chvíle jsou vzácné a trvají krátce, a Goriot většinou trpí. Trpí pro neštěstí svých dcer, pro svoji neschopnost udělat je šťastnými. Nejvíce však trpí, když už si nemůže nic nalhávat a přiznává si jejich nevšímavost a egoismus. Dcery svého otce odmrští, sotva dostaly věno, požitkářsky užívají života ve vznešené společnosti, za otce se stydí, ale nicméně se k němu obracejí, kdykoli přijdou do úzkých, aby z něho vyždímaly poslední zbytky peněz.
    Goriot byl vyvržen ze společnosti proto, že své jmění dal dcerám a pozbyl tak v jejich očích a v očích společnosti jakékoli hodnoty. Umírá zoufalou, hroznou smrtí opuštěného a odmrštěného milujícího otce.

    Protikladem Goriota, symbolu otcovského citu, odříkání a sebeobětování, je postav Vautrina (Jakuba Collina, Smrtifouka).
    Tento bývalý trestanec, vystupuje v penzionu paní Vauquerové jako oblíbený společník a zámožný rentiér. Je to člověk, který zná zákony kapitalistické společnosti a umí jich zhodnotit. V rozhovorech s Rastignacem drsně poukazuje na to, že nejvyššími hodnotami pařížské a vůbec kapitalistické společnosti jsou "zlato a rozkoš", že je jiná spravedlnost pro bohaté a jiná pro chudé, že tajemství úspěchu je v taktice, které předmětem je majetek a prostředkem intrika. Vautrin je odpůrce této společnosti, nebojuje však za to, aby ji změnil, ale aby si ji podrobil a využil ji pro své cíle. Proto jde chladnokrevně vpřed, a od vytyčeného cíle ho neodradí ani nejhorší zločiny.
    Teoretik a praktik zločinu, sám se ovládající, ovládne svojí vůlí i jiných a narušuje jich vlastní životní filosofií. Vautrin ztělesňuje bezohledné, praktické a nenasytné dobyvatele buržoazie.
    Evžen Rastignac, nebohatý venkovský šlechtic, přichází do Paříže pln energie a ctižádosti. Nahlédne do světa aristokratů a zdá se mu, že má všechny možnosti zde vyniknout. Zapomněl však na jedno: že nemá peníze. Postupně poznává, jak vznešené ženy, jimž se obdivuje, jsou ve svých vášních závislé na finančních vztazích, ovládány potřebami rozmařilých milenců, vypočítavostí manželů a nakonec neúprosným zákonem směnek a lichvy. Nejde tu být přímý, projevit se, otevřeně milovat a nenávidět, je třeba být neustále ve střehu.
    Etapy morálního Rastignacova úpadku se začínají projevovat ostýchavostí a pocitem viny, kdy začne vykrádat úspory matky a sester.
    Vautrin, který ve vzpouře proti této společnosti si ji podmaňoval jejími vlastními zbraněmi, využitím jejích zákonů, nic před mladým studentem nezatajuje. Být pánem osudu, to lze jedině zločinem v této společnosti, kde jeden se snaží pozřít druhého.
    "Někteří loví na věno, druzí zas na dluhy; tihle chytají svědomí, tamti zas prodávají oběti svázané do kozelce. Ten, kdo se vrátí s pěkně naplněnou loveckou brašnou, je pozdravován, oslavován, vítán v dobré společnosti."
    Rastignac se bouří proti Vautrinovu cynismu, má hrůzu z páchání zločinů (Vautrin mu chce pomoci k majetku tím, že zabije bohatého dědice, bratra dívky, o niž se Rastignac má ucházet).
    Po smrti otce Goriota poznává Rastignac skutečnou tvář buržoazní společnosti. Nejde bojovat proti jejímu zlu, ale lze bojovat za svůj vlastní úspěch. Nebere si extrémní příklad z Goriota ani z Vautrina, jeho řešení je kompromisní, ale s vyhlídkou na jistý úspěch - jde na večeři ke své milence, k paní de Nucingen (jedna z dcer Goriota).

    Na těchto třech postavách - Goriotovi, Vautrinovi, Rastignacovi - je založena kompozice románu.
    V první části - expozici - Balzac podrobně popisuje prostředí, v kterém vznikne konflikt. Obšírný popis penzionu a nájemníků není samoúčelný, má vysvětlovací a dramatický charakter. Dům, vnitřní zařízení, oblečení, věci zdánlivě němé hovoří, podle Balzacova názoru, že každá postava kolem sebe vytváří vlastní atmosféru, řadu důležitých údajů o životě, o zvycích, štěstí či neštěstí lidí, kteří zde bydlí.
    V expozici se vyhraňují charaktery a vznikají první náznaky zápletky, která se naplno rozvíjí ve střední části. V té se postavy střetávají, prolínají se zápletky okolo Goriota, Vautrina a Rastignaca, tedy okolo otcovské vášně a odříkání, okolo kariéry a úspěchu, okolo ctižádosti.
    Prolínají se zde dvě celkem odlišné scény: slavnostní ples u paní de Beauséant a úmrtí Goriota. Obě scény oproti své venkovní nesourodosti úzce souvisí, neboť znamenají ústup či zánik citově založených postav. Ples u paní de Beauséant je totiž po zklamání v lásce jejím posledním plesem na rozloučenou s pařížským světem. Úmrtí Goriota na bídném lůžku v mansardě vrhá tragický stín na ples, kterého se zúčastňují obě jeho dcery pana.
    V této dramatické vrcholné scéně tím nápadněji vyniká egoismus Goriotových dcer i jeho spolubydlících (kromě Evžena Rastignace, který se jako jediný o něho staral).

    Román se odehrává na různých místech: v paláci Beauséantových, v domě Restauda, Nucingena, v Taliánském divadle, v novém bytě Delfíny a Rastignaca. Vrcholné scény se však jednotně soustředí do penzionu paní Vauquerové, kam se děj vždy vrací.

    Lesk a bída kurtizán

    (jednotlivé díly 1838,1843,1846,1847)
    Lesk a bída kurtizán je přímým dějovým pokračováním Ztracených iluzí.
    Je to čtyřdílný román líčící osudy mladého básníka Luciena de Rubempré, bývalého galejníka Carlose Herrery a kurtizány Ester. Lucien se snaží za pomoci Carlose-Vautrina získat nejen výjimečné postavení ve společnosti, ale i majetek. Nástrojem k dosažení tohoto cíle se stala Ester, byla prodána bankéři de Nucingenovi.

    Lesk a bída kurtizán je považován za dobrodružný román, někdy také za detektivní. Pronikáme tu do vysoké společnosti i do podsvětí, sledujeme činy vrahů a galejníků, jsme svědky policejních akcí a soudního pátrání. Román je přeplněn náznaky, náhodami a nečekanými zvraty, postavy se vzájemně špehují, přestrojují se, hlídají se a unikají si.

    Kompozičně se Lesk a bída kurtizán podstatně liší od obvyklé balzacovské skladby románu. Téměř se tu nesetkáme s dlouhými popisy (pouze vylíčení soudní a vězeňské budovy), s široce objasňovanou historií jednajících postav a líčením prostředí. Stavba románu je dramatická, děj se rychle rozvíjí, napínavé epizody - milostné, detektivní, dobrodružné, satirické - se střídají a prolínají, opuštěny často v nejnapínavějším okamžiku.

    Román vpadá rovnou doprostřed děje, do scény operního plesu - a teprve postupně pochopíme, jaký smysl a funkci v celém ději měla právě tato scéna, která (odhalením Esteřiny masky a jejích styků s Lucienem) byla počátkem její tragédie a hrozila zkřížit Herrerovy plány s Lucienem.

    Lesk a bída kurtizán je propojen s většinou románů Lidské komedie. Postavy románu nejsou autorem smyšleny proto, aby byly více nebo méně důležitými statisty v dobrodružném ději, ale naopak děj vychází z jejich povah a zájmů, počítá s nimi ve svých nečekaných, ale společensky a psychologicky zdůvodněných zvratech. Veřejný i soukromý život balzacovských postav se i zde vzájemně podminují; milostné vztahy rozhodujícím způsobem zasahují do veřejného života, do finančních machinací a soudního vyšetřování, a naopak povahy utvářené nelítostným bojem o život a o moc se zase podle logiky svého vývoje a prožitých konfliktů projevují v soukromém životě.

    Lucien chtěl spáchat sebevraždu, od tohoto činu ho odradil Carlos Herrera. Lucien se podle Herrerových lekcí naučil držet lidi od těla, být chladný k bývalým kolegům a výsměšně ironický k těm, o jejichž přízeň se kdysi ucházel. Herrera z básníka vychoval politika a chystá mu skvělou kariéru, pro niž je podmínkou chladně hrát, hledět klidně do tváře zločinům a podvodům a nepodléhat citu. Lucien však není stvořen k dobytí kapitalistické společnosti, může jít kupředu jen díky Herrerovi, který ho postrkuje jako loutku. Lucien v podstatě zůstal marnivým slabochem, pro něhož rozhodující je chvilkové uspokojení, vědomí vlastních úspěchů, ať v lásce nebo ve společenském postavení. Lucien není schopen skutečného, nezištného oddaného citu, na Esteřině lásce ho těší především to, že krásná a vyhledávaná dívka miluje právě jeho; je jen velmi krátce na rozpacích, když mu Herrera odhaluje situaci, kdy k dosažení jeho kariéry je třeba Esther prodat starému bankéři.
    Jakmile se Lucien octne v situaci, kdy se plány hatí, kdy záleží jen na něm samotném, na jeho chladnokrevnosti a sebeovládání, zalekne se ani ne tak zločinu a spoluviny jako své pokažené pověsti, ztratí vládu nad sebou, pozbude veškeré rozvahy a snadno podlehne. A protože v jeho hloupé ješitnosti je pro něho rozhodující soud takzvané lepší společnosti, není po dobrovolném odhalení život pro něho již možný, vzepne se k jedinému hrdinskému - ve své představě - činu, sebevraždě, jež v očích společnosti má očistit jeho památku.
    Esther, židovská dívka, je donucena sloužit vyšší společnosti k zábavě, avšak opovrhovala jí a vytvořila si svůj vlastní, vnitřní svět čisté lásky, jejímž objektem byl právě Lucien. Ester, ubohá, zavržená, na pokraji společnosti žijící bytost, dětsky čistá uprostřed neřesti, do níž byla vržena, se nemohla stát ženou ctižádostivého Luciena, neboť se jí nedostávalo peněz a cti. Lucienově kariéře nesmí Esteřina láska stát v cestě, neboť k dosažení peněz a postavení se v této společnosti nesmí člověk nechat ovládat oddaností srdcí, ale i v otázkách lásky a manželství chladně počítat. Ester se musí prodat starému bankéři, aby umožnila sňatek a štěstí svého milence. Láska však není prodejná, láska se musí cítit, proto se Ester zabije.
    Baron de Nucingen, šedesátiletý bankéř, prvně poznává, že na světě existuje něco, čeho se nemůže zmocnit za peníze - Esteřina láska. Chřadne a je schopen utratit miliony za ukojení své vášně. Je ubohý před milenkou, kterou se mu nedaří koupit, i před manželkou, která ho vystrojuje na zálety.

    Tyto tři postavy, obratně vedeny Herrerou - Vautrinem a dostávající se do víru událostí, v nichž důležitou úlohu začnou hrát policejní špiclové, rozehrávají na uvedeném základě napínavé drama, jehož rozuzlení je dáno výslednicí působících společenských sil, vzájemných vztahů a individuálních povah. Mnoho náhod hraje v tomto rozuzlení úlohu, zdá se, že okamžik mohl vše rozřešit k všeobecné spokojenosti (Ester umírá, netušíc, že je dědičkou sedmi milionů), ale právě tato naznačená možnost šťastné a výjimečné náhody svým kontrastem tím více podtrhuje zákonitost tragického zakončení.
    Nelze být skutečně šťasten ve společnosti, v níž člověk je něčím jiným svou vnitřní cenou, svou krásou a nadáním - a něco jiného musí hrát pro společnost, jíž je nucen právě těmito vlastnostmi sloužit.

    Poněkud jinak je pojímána postava Vautrina. Vautrin - Herrera je opředen tajemstvím, ovládá galejnické podsvětí, prozíravě odhaluje celé lidské osudy a charaktery a všemožně si s nimi zahrává.
    Herrera jako Jacques Collin se kdysi dopustil podvodu, pro nějž byl vězněn, uprchl, byl hledán, stal se několikanásobným hostem galejí, jeho zločiny se stupňovaly a souběžně s nimi moc, kterou získával mezi ostatními uprchlými galejníky. Galejník je společností odsuzován. Nemůže se navrátit do počestně společnosti. Vautrin, nadaný obrovskou silou ducha, studuje panující společenské zákony, aby mohl vést boj proti společnosti. K tomu potřebuje mladé lidi, jakým byl právě Lucien.
    Lucien se měl stát jeho druhým já, do kterého by se vtělil, dobyl by přes něho společnost, která mu byla uzavřena.
    Vautrin není jen pozorovatelem; panující zákony si bytostně osvojil a uplatňuje je s přímostí a otevřeností daleko větší než ti, jejichž společnost je zplodila a kdo je hledí pečlivě skrýt. Lidé se v jeho rukou stávají nástroji, stupínky k moci, koňmi, jež je třeba podle potřeby zapřahat a přepřahat, vojáky, kteří se mají namáhat a umírat pro svého generála. Vautrin pochopil, že jedinou cestou k úspěchu je ztratit srdce, stát se chladným hráčem. Neváhá vraždit lásku a zabíjet lidi pro dosažení cíle. Dělá a přímo cynicky říká přímo to, co se po vznešené společnosti koná zaobaleně. Má jakousi nadlidskou a nelidsky ďábelskou sílu potlačit v sobě všechno lidské a stát se ztělesněním panujícího zla.
    Ve Vautrinově přechodu k policii, v tom, že se stává ze zvěře lovcem, zradiv své důvěrné kumpány, je dovršena vnitřní logika jeho postavy. Muž, který v boji proti společnosti dokonale poznal a ovládl její tajné pružiny, využil jejích metod a stal se ne bystrým pozorovatelem a naprosto ne rozhořčeným kritikem, ale nejtypičtějším představitelem její morálky, končí v jejich službách zcela přirozeně.
    Balzacovi policejní agenti, soudci a vysocí hodnostáři nejsou nikdy abstraktními, bezejmennými vykonavateli své funkce, ale mají své konkrétní starosti, touží po kariéře, podléhají osobním a klikařským zájmům a rodinným vlivům a rozhodují se podle toho, která intervence je v dané chvíli nebezpečnější, které protekce bude především zapotřebí.
    Balzac jedinečně odhaluje, že v třídní společnosti není a nemůže být spravedlnosti, dbající jen zákonů a ne vlivných společenských a politických zájmů.

    Lesk a bída kurtizán je shrnutím Balzacova pohledu na celou společnost, v níž se obchoduje láskou a uměním, úředními místy a milostnými dopisy, ctí a spravedlností.

    Stendhal a Balzac

    Jak Stendhal, tak i Balzac se pokoušejí o velkorysý, skutečně realistický pohled na skutečnost a na místo člověka v ní, pohled, který je současně zkoumáním skutečnosti i soudem nad ní, neboť skutečnost má být ne pouze vnějškově popsána, ale pochopena a zobrazena ve svých podstatných rysech.

    Stendhalovi hrdinové jsou stejně, jako Balzacovi, nedílnou součástí konkrétní společnosti své doby. Reagují na její vztahy, využívají jich nebo se jim brání. Stendhal a Balzac ztvárňují postavy každý jinak. Jejich přístup k životnímu materiálu a jeho uměleckému ztvárnění je podmíněn jejich různými životními zkušenostmi, světonázorovou optikou i tvůrčím naturelem. Přitom však umělecká metoda obou je v základních rysech obdobná.
    I Stendhalovy postavy, zachycené hlavně ve svém vnitřním životě, žijí, tak jako Balzacovy, uprostřed konkrétní společnosti, jejímž vztahům se marně snaží vymknout. Společnost a lidské osudy jsou zachycovány ve vzájemném působení a sřetězení. V tomto smyslu můžeme hovořit o celistvosti obrazu.
    Jestliže ve Stendhalových románech pravda o současném světě vyjde najevo především v osudové srážce vyhraněné osobnosti se vztahy, jimž se všemožně brání, u Balzaca je odhalována v postavách, které utvářejí v podmínkách této společnosti, uprostřed ní na každém kroku žijí, vtaženi se svými nejrůznějšími lidskými vlastnostmi, predispozicemi a předhistoriemi do soukolí jejích vztahů, do něhož nám tak romanopisec dává nahlédnout s nesmírnou, umělecky jedinečnou názorností.

    (Konec citace seminární práce)




    Anglická literatura poloviny devatenáctého století Seznam kapitol Preromantismus v německé literatuře