1431 - v roce 1463 se jeho stopy ztrácejí
Villon byl vlastním jménem Francois de Montcorbier, snad des Loges.
Villonovy životní osudy nejsou příliš zřejmé, jsou konstruovány pouze na základě
samotného jeho díla.
V roce 1449 se stal bakalářem, v roce 1452 mistrem svobodných umění, v roce 1455 v
sebeobraně při rvačce smrtelně zranil mnicha Filipa Sermoise a ze strachu před
trestem uprchl z Paříže.
Trest mu byl na vlastní prosbu prominut.
Po návratu do Paříže se účastní loupeže v teologické fakultě, je spolu se svými
dvěma druhy odsouzen k trestu smrti oběšením. Po odvolání je mu trest zmírněn na
deset let vyhnanství.
Po určitý čas byl jeho osobním ochráncem vévoda Karel Orleanský. Villon byl vězněn
biskupem Thibautem dAusigny v Meungu na Loirou a byl vysvobozen amnestií nového
krále Ludvíka XI.
V lednu 1463 byl vypovězen z Paříže.
Villon je z rodu prokletých básníků, jeho tvorba je autentická, je založena pouze
na vlastních prožitcích.
-
Malý testament - vzniká po prvním útěku z Paříže, Villon žertovně vypočítává
své odkazy přátelům i nepřátelům.
-
Velký testament - vzniká po propuštění z Meungu, Villon rozjímá o bídném a
zmařeném životě, křesťansky se pozvedává k myšlence na vševládnou a neúprosnou smrt.
(Seminární práce, Josef Fojta, oktáva vrbenská, 2003
)
Francois Villon
Narozen přibližně roku 1431 v Paříži pod jménem Francois de Montcorbier, též zvaný
Francois des Loges. Známý pod jménem Francois Villon je až od roku 1456. Se jménem
Francois des Loges se sejdeme pouze jedinkrát, a to v listině, kterou král Karel
VII. uděluje Villonovi milost a zprošťuje ho viny za zabití kněze Philippa Chermoye.
Jméno Francois Villon básník přebírá od svého adoptivního otce Guillama de Villona,
kaplana pařížského kostela Sait-Benoit-le-Betourné. Některé prameny uvádějí, že
Guillame de Villon byl i genetickým otcem Francoise Villona, av3ak díky duchovnímu
postavení a tehdejší přísnosti církve nemohl své otcovství přiznat. Villon,
pomineme-li málo pravděpodobnou možnost kaplanova otcovství, kterou autor sám ve
svých spisech popírá, pocházel z nízké společenské vrstvy. To nám výslovně dokazuje
věta ze začátku Závěti - "Chudoba nás všechny pronásleduje a tísní."
Ke svému pěstounovi Guillamovi de Villonovi se dostal již v útlém věku na vychování.
Je možné, ne však potvrzené, že Villonova matka požádala Guillema o základní výuku
a výchovu svého syna. Období strávené v klášteře považuje Francois Villon za
nejlepší období svého života. Vztahy mezi Francoisem a kaplanem byly tak hluboké,
že jej kaplan nakonec adoptoval a nechal jej užívat svého jména (Villon již před
časem osiřel). Tuto událost datujeme zhruba do let 1452 - 1456. Do roku 1456 je
Villon znám pouze pod jménem Francois de Montcorbier, poté již Francois Villon.
Guillame de Villon byl velice shovívavý k jeho uličnictví a k jeho pozdějším a
vážnějším excesům, začež mu byl Villon velice vděčný a velice si ho vážil.
V Malé závěti, která je celá psána řekl bych ironickou formou, je Villon i k svému
pěstounovi žertovně ironický. V Závěti (1461), tedy v době jeho vrcholného utrpení
básník píše, že mu byl doslova "více nežli otec" a že k němu byl "něžnější nežli
matka."
V roce 1449 složil Francois Villon bakalářskou zkoušku, která mu umožňovala další
studium na pařížské fakultě svobodných umění. Léta 1451 - 1452, tedy období
Villonových studií na fakultě svobodných umění, patří k těm, kdy se mladý Villon
účastnil různých studentských taškařic. V té době vládlo neustálé napětí mezi
universitou a královskou mocí.
Roku 1452 dosahuje Villon hodnosti magistra fakulty svobodných umění. Po dosažení
této hodnosti vstoupí do tzv. basoche, tedy korporace administrativních
kleriků, a pracuje v písárně. V době, kdy bylo graduovaných magistrů více než dost,
je Villonovi jeho nominační list, který také opravňoval držitele podat si žádost o
církevní benefici, v celku k ničemu. Později ho v Malé závěti odkazuje spolu s
církevní beneficí Guillanu Cotinovi a Thibaultovi de Victri, bohatým kanovníkům
notredamské kapituly - ironický dar.
Villon byl velice dobrým žákem, což dokazuje i fakt, že fakultu absolvoval v letech
1449 - 1452. V Závěti si nad sebou povzdechne, že nemusel skončit tak bídně, kdyby
více studoval a nechodil za školu (měl by dům a "měkké lůžko"). Podle všeho je to
ale povzdech nad dobou, kdy držel v ruce nominační list a kdy mohl jít studovat dál,
čehož nevyužil. V té době se také stýkal s pařížskou bohémou ("ztřeštěné mládí").
Pátého června roku 1455 Villon v šarvátce nešťastnou náhodou usmrtil kněze Philippa
Chermoye. Chermoye ještě před smrtí řekl úředníkovi, že Villonovi odpouští a že si
nepřeje, aby byl stíhán. Tím přiznal vinu na celé aféře. Podle Tristana Tzary šlo
ve sporu Villona s Chermoyem o přízeń dívky jménem Yzabeau. Tzara také zjistil, že
aféra měla literární podtext. V básni o krvavém sporu, která se jmenuje L´embusche
Vaillant, se Villon krutě vysmívá svému sokovi. Tato báseň je neprávem
připisována Vaillantovi (pátrá se po faktech, které by dokázaly, že Villon a
Vaillant je tatáž osoba).
Po této aféře Villon utíká z Paříže. Obával se přísnosti justice, jak později uvádí
ve své žádosti o milost. S největší pravděpodobností se uchýlil do Bourbounska, kde
podal onu žádost. Královská rada žádost přijala a Villona zprostila viny. Je možné,
že o milost se přimluvil i adoptivní otec Guilleme de Villon.
Villon se vrací zpět do Paříže.
V prosinci roku 1456 se Villon objevuje na šikmé ploše a začíná se dostávat do
rozporu se zákonem. V tomto období (kolem Vánoc roku 1456) napíše Villon svou první
rozsáhlejší básnickou skladbu s názvem Le Lais, neboli Odkaz,
či Malá závět.
"Na první pohled nesena bujnou, žertovně posměšnou vervou a je tu důraz na
veselé básníkově bezstarostnosti. Když jí však čteme na pozadí aféry v navarské
koleji, to znamená pod zorným úhlem faktu, že ji psal muž, který měl proč se bát
trestních následků svého nerozvážného činu, pak v ní zpozorujeme ostře exponovány
také jiné momenty nežli pouze momenty bezstarostné veselosti."
Villon opět utekl z Paříže, tentokrát bloudil po pět let (1457 - 1462). V této
době postupně psal básně, které se ocitly v Závěti, kterou dával dohromady
v letech 1461 - 1462. V té době napsal i jiné, velice významné básně, které ovšem
do Závěti nezařadil (např. Spor srdce a těla - dílo vrcholného projevu).
Villon se po napsání Závěti vrací do Paříže. Možná k tomu dopomohl Guilleme de
Villon, ale toho se pouze domníváme, jelikož nejsou známy žádné spisy o kaplanově
pozdějším životě.
V roce 1462, konkrétně v listopadu a prosinci, byl Villon dvakrát ve vězení.
Poprvé za malou loupež, podruhé za šarvátku, na které neměl Villon téměř žádnou
vinu. Právě tehdy byl odsouzen k trestu smrti oběšením. V této době, tedy v době
pobytu ve vězení, napíše dvě básně - Čtyřverší a Balada - epitaf,
kde se loučí se životem. Podal odvolání, ale příliš v něj nedoufal.
Soudce však rozhodl trest smrti zrušit a udělil Villonovi trest vyhnání z Paříže
na deset let. Villon měl nesporně velikou radost a napsal dvě básně -
Balada o odvolání a Balada - petice.
Devátého ledna 1463, tedy tři dny po vynesení rozsudku, odchází Francois Villon z
Paříže.
Přesné datum Villonovy smrti bohužel neznáme, ale podle historických pramenů se
smrt datuje do let 1463 - 1468.
-
Malá závěť - Odkaz
(překlad: Jarmila Loukotková, Otokar Fischer)
Tato sbírka vzniká v roce 1456. Obsahuje čtyřicet osmiveršových slok (osmiveršová
sloka = oktáva), tedy 320 veršů.
V této sbírce se Villon vysmívá pánům, odkazuje to, co nemá. Celá sbírka je psána
formou ironie (viz úvod-Malá závěť).
Jazyk je nevybíravý, ostrý:
Co dozorci dám Marchantu?
Je jako Marchant- Parchant známý,
A tak mu v odkaz dávám tu
tři pohodlné došky slámy
ať užije jich s vězeňkami,
které si přehne v komoře;
jen v tomhle styku - mezi námi -
má možnost býti nahoře.
Autorský záměr:
Myslím si, že záměrem je vysmát se pánům, vysmát se chudobě, nespravedlnosti,
získat nadhled nad situací, nepodléhat bídě, která ho provází téměř po celý život.
-
Závěť
(překlad: Jarmila Loukotková, Otokar Fischer)
Závěť vzniká v letech 1461-1462 jako sbírka Villonových prací.
Obsahuje 2023 veršů, jejichž podstatnou část tvoří 172 oktávy. Mezi ně je vsunuto
šestnáct balad, jedna báseň, jedna píseň, dvě rondeau a jeden epitaf.
Některé z balad vznikly již před Malou závětí.
Vysmívá se literatuře, společnosti, sám sobě. Hrozí se smrti, je naplněn vírou a
pochybovačností, odmítá středověkou askezi. Jazyk je stejný jako v Malé závěti.
Balada Villonská
- lyrická forma složená ze tří strof o sedmi až dvanácti verších a závěrečného poslání, zpravidla v rozsahu poloviny předešlé, tedy čtyři až šest veršů. Poslání je uzavřeno veršem,který se refrénovitě opakuje na konci každé strofy. Efektnost a obtížnost spočívá v užívání pouze dvou až tří rýmů.
(Konec citace seminární práce)